מתן תת-עורי של אינסולין אספרט יעיל כטיפול בקטואצידוזיס סוכרתי (Diabetes Care)

מתן תת-עורי של insulin aspart (novomix, novorapid) במרווחים של פעם בשעה או שעתיים הינו בעל יעילות דומה לאינסולין רגיל במתן תוך-ורידי כטיפול בקטואציטזיס סוכרתי (diabetic ketoacidosis – DKA) בלתי-מסובך, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי שהתפרסם בגיליון אוגוסט שלDiabetes Care.


נכללו במחקר 45 מטופלים שהתקבלו בשל DKA, הם הוקצו אקראית לשלוש קבוצות טיפול: אינסולין אספרט במתן תת-עורי כל שעה, אינסולין אספרט תת-עורי כל שעתיים ועירוי תוך ורידי של אינסולין רגיל. בקבלה, רמת הגלוקוז הממוצעת ורמות הביקרבונט היו דומות בכל שלושת הקבוצות.

התגובה לטיפול היתה דומה בכל שלושת הקבוצות, כפי שהשתקף במשך הטיפול עד לתיקון ההיפרגליקמיה והקטואצידוזיס. משך הטיפול הממוצע עד השגת רמות גלוקוז תקינות היה 6.9 ± 4 שעות בקבוצה שטופלה באינסולן תת-עורי פעם בשעה, 6.1 ± 4 שעות בקבוצה שקיבלה טיפול פעם בשעתיים ו-7.1 ± 5 בקבוצת הטיפול באינסולין תוך-ורידי, ההבדלים בין קבוצות לא היו משמעותיים סטטיסטית. משך הטיפול הממוצע בקטואאצדוזיס היה 10 ± 3, 10.7 ± 3 ו-11 ± 3 שעות בהתאמה, הבדלם שאינם משמעותיים סטטיסטית.

לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות גם בתוצאות אחרות שנבחנו, כדוגמת שיעור התמותה, משך האשפוז, כמות האינסולין הכוללת שניתנה עד לתיקון ההיפרגליקמיה או הקטאצידוזיס ומספר אירועי ההיפוגליקמיה. למרות המתן התכוף של זריקות אינסולין, פרוטוקול הטיפול התקבל היטב על-ידי הצוות הסיעודי.

מגבלות המחקר כללו מדגם קטן יחסית, ואי הכללת מטופלים עם שוק תת-נפחי, קומה, אוטם חד בשריר הלב, אי ספיקת לב, אי ספיקה סופנית של הכליות או הכבד, בצקת כללית והריון.

החוקרים מסכמים כי מתוצאות מחקרם עולה ששימוש באינסולין אספרט תת-עורי פעם בשעה או שעתיים מהווה חלופה בטוחה ויעילה לעירוי אינסולין תוך-ורידי במטופלים עם DKA לא-מסובך.

Diabetes Care. 2004;27:1873-1878

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה