הזלפה תת-עורית רציפה של אינסולין יעילה ממספר הזרקות יומיות (Diabetes Care)

הזלפה תת-עורית רציפה של אינסולין (Continuous subcutaneous insulin infusion – CSII) השיגה שיפור באיזון הסוכרת בילדים ומתבגרים עם סוכרת מסוג 1, בהשוואה למספר זריקות יומיות של glargine (lantus), כך עולה מתוצאות מחקר מבוקר קטן שהתפרסם בגיליון יולי של Diabetes Care.

במחקר פרוספקטיבי זה נכללו 32 ילדים ומתבגרים עם סוכרת מסוג 1. הם הוקצו אקראית לקבלת טיפול משולב ב-glargine פעם ביום ו-insulin aspart (novomix, novorapid) לפני הארוחות או CSII של insulin aspart. גיל הנבדקים היה בין 8 ל-21. בשתי הקבוצות המינונים נקבעו בהתאם למדידת ריכוזי הגלוקוז בדם בבדיקות עצמיות וכן בדיקה חודשית של HbA1c.

לאחר 16 חודשי טיפול לא נצפה שינוי ב-HbA1c בקבוצה שטופלה ב- glargine, בעוד שרמות ה- HbA1c ירדו באופן ניכר בקבוצת ה-CSII, מ-8.1% ל-7.2%, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית.

במהלך תקופת המחקר, מינון האינסולין היומי היה קבוע בקבוצה שטופלה ב- glargine. לעומת זאת חלה ירידה משמעותית במינון האינסולין היומי בקבוצת ה-CSII, מ-1.4 יחידות לק”ג בתחילת המחקר ל-0.9 יחידות לק”ג לאחר 16 שבועות טיפול. למרות שערכי הגלוקוז בצום היו דומים בשתי הקבוצות, הערכים שנמדדו לפני ארוחת צהרים, ערב ולפני השינה היו נמוכים משמעותית בקבוצת הטיפול ב-CSII.

מגבלות המחקר כוללות גודל מדגם קטן יחסית, תקופת מעקב קצרה, כמו כן המידע לא מספיק על מנת להשוות בין בטיחות הטיפולים השונים וקיימת אפשרות שרופאים נטו פחות להפחית את מינון ה- glargine insulin לעומת CSII.

החוקרים מסכמים שטיפול ב-CSII בהשוואה לטיפול המבוסס על glargine השיג הפחתה משמעותית ברמות HbA1c ובריכוזי גלוקוז לפני הארוחות. CSII הוא טיפול יעיל וקשור בשיפור באיזון הסוכרת בצעירים עם סוכרת מסוג 1, אך יש לזכור, מציינים החוקרים, שאין טיפול אחד המתאים לכולם. קיום מגוון אפשרויות טיפוליות מאפשר לרופא להתאים את הטיפול המועדף לכל מטופל.

Diabetes Care. 2004;27:1554-1558


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה