מתן epoetin alfa לסובלים מאנמיה הנובעת מטיפולי HCV משפר את מצב האנמיה (Gastroenterol)

במחקר גדול שנערך בחולים המודבקים ב-HCV, הוכח כי מתן תת-עורי חד-שבועי של 40,000 יחידות epoetin alfa הפחית את האנמיה המופיעה כתוצאה מן הטיפול נגד HCV, סייע בשמירה על מינון ה-ribavirin, RBV, ושיפר את איכות חיי החולים.

לטענת החוקרים, הטיפול ב-epoetin alfa יכול להפוך את הטיפול המשולב בזיהומי HCV לנסבל יותר ולשפר את איכות חיי החולים, ובכך לשפר את שיעור הדבקות בטיפול, דבר שיגדיל את שיעור התגובה הוירולוגית לטיפול.

הטיפול הסטנדרטי בזיהומי HCV כולל מתן IFN-alfa בשילוב עם RBV, ששניהם ידועים כמורידי רמת המוגלובין. כאשר מופיעה אנמיה, מופחת מינון ה-RBV או שמופסק השימוש בו, דבר שעלול לפגום בהצלחת הטיפול.

במחקר קטן להוכחת העיקרון, העלה מתן חד-שבועי של 40,000 יחידות epoetin alfa ביעילות את רמות ההמוגלובין והפחית את הצורך בהפחתת מינון הטיפול ב-RBV בחולים המודבקים ב-HCV וסובלים מאנמיה כתוצאה מהטיפול המשולב. תוצאות מבטיחות אלו הניעו את החוקרים לבצע מחקר גדול יותר שתוצאותיו מוצגות כעת.

במחקר השתתפו 185 חולים הסובלים מזיהום HCV ומאנמיה (רמות המוגלובין של 12g/dL או למטה מכך) המקבלים טיפול משולב ב-IFN-alpha/RBV שחולקו באקראי לקבלת טיפול חד-שבועי ב- epoetin alfa או בפלצבו מתאים למשך 8 שבועות. לאחר שלב כפול-סמיות זה של המחקר, הועברו הנבדקים לשלב נוסף בן 8 שבועות מסוג open label שבו הועברו חולים שקיבלו פלצבו לטיפול ב-epoetin alfa.

בתום 8 השבועות הראשונים של הניסוי, שמר מספר גדול משמעותית של חולים בקבוצה שטופלה באמצעות epoetin alfa על מינון ה-RBV, בהשוואה לחולים שקיבלו פלצבו (88% לעומת 60%;  p < 0.001). כצפוי, רמת ההומגלובין הממוצעת הראתה עליה גדולה יותר משמעותית בקבוצת החולים שטופלו באמצעות epoetin alfa, בהשוואה לקבוצת החולים שקיבלה פלצבו (2.2 לעומת 0.1 גרם לדציליטר; p < 0.001).

החוקרים מציינים כי תוצאות דומות הודגמו בחולים שהועברו לטיפול ב-epoetin alfa מקבוצת הפלצבו בשלב ה-open-label של הניסוי.

הטיפול באמצעות epoetin alfa הוביל גם לשיפורים גדולים משמעותית במדדים שונים של איכות החיים הכוללים חיוניות, תיפקוד חברתי, מצב פיזי ומצב רגשי. החוקרים כותבים כי תוצאות אלה מורגשות במיוחד ומעודדות שכן איכות חיי החולים הסובלים מזיהום HCV כרוני פחותה בהשוואה לאיכות חיי החולים הסובלים ממחלות כרוניות אחרות ולאיכות חייהם של אנשים בריאים.

הטיפול ב-epoetin alfa נסבל היטב באופן כללי, תופעות הלוואי השכיחות ביותר שדווחו היו כאבי ראש ובחילות.

החוקרים כותבים כי באופן כולל, הודגמה התגובה למתן epoetin alfa בשלושת נקודות הסיום של המחקר: שמירה על מינון ה-RBV, רמות ההמוגלובין, ואיכות חיי החולים, דבר המדגים כי מתן epoetin alfa לחולים הסובלים מאנמיה כתוצאה מטיפולים בזיהום HCV עשוי להשפיע על תוצאות הטיפול.

הם מציעים כי מחקריים עתידיים יתמקדו ביתרונות הפרמקו-כלכליים של הטיפול ב-epoetin alfa בחולים המודבקים בזיהום HCV ומקבלים טיפול משולב, ובהשפעת מתן ה-epoetin alfa על שיעורי התגובה הוירולוגית.

Gastroenterol 2004;126:1302-1311.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה