אוקולופלסטיקה – תהליכים תופסי מקום בארובה

מגוון רחב של גידולים ותהליכים דמויי גידול פסאודו-טומורים יכולים להתפתח בארובה. מחקרים רבים מדווחים על השכיחות של תהליכים תופסי-מקום בארובה אך קיימת שונות רבה בשכיחויות המדווחות של התהליכים למיניהם, בהתאם למקור החומר שנבדק. מחקרים מסויימים מדווחים רק על מקרים שהגיעו לבדיקה במעבדה פתולוגית ובכך מתייחסים רק למצבים אשר עברו ביופסיה בניתוח. סקירות אחרות כללו רק תהליכים שהופיעו בחולים צעירים. מחקרים נוספים היו מוגבלים לאוכלוסיות מאיזורים גיאוגרפיים מסויימים, במיוחד מארצות טרופיות, אשר לא בהכרח מייצגים את המצב במקומות אחרים בעולם. סקירות שניתחו שכיחויות של גידולים בארובה בשירותים אופתלמולוגיים הראו שכיחויות שונות של גידולים מאשר בשירותים נוירוכירורגיים או אוטולרינגולוגיים. כתוצאה מנתונים מבלבלים אלה קשה לדעת מהי השכיחות האמיתית של תהליכים תופסי מקום בארובה.

המחקר הנוכחי הינו מה- Oncology Service, Wills Eye Hospital, Thomas Jefferson University, Philadelphia, Pennsylvania, USA. הוא בוצע כדי לקבוע את השכיחות של גידולים ארובתיים ופסאודוטומור של הארובה בקרב חולים שהופנו לשירות האונקולוגי של העין במהלך 30 שנים. המפנים היו רופאי עיניים אשר חשדו בתהליך ארובתי. גם מחקר זה מוטה אולם כיון שזהו מחקר קליני הכולל מספר גדול של מקרים עוקבים ניתן להניח שנתונים שהופקו ממנו מייצגים טוב יותר מנתונים קודמים את השכיחות של תהליכים בארובה באוכלוסיה שנבדקה. (1)

המחקר היה רטרוספקטיבי וכלל 1264 מקרים. האבחנות התבססו על הממצאים הקליניים, הדמיה ותוצאות בדיקה היסטופתולוגית במידה והייתה. נקבעו המספרים והאחוזים של התהליכים השפירים והממאירים בקבוצות גיל שונות.

התהליכים הציסטיים היוו 6%, וסקולריים 17%, תהליכים הנובעים מעצבים פריפריים 2%, תהליכים הנובעים מעצב הראיה והמנינגים 8%, תהליכים פיברוטיים 1%, גידולים של העצם ו- fibro-osseous tumors 2%, תהליכים סחוסיים פחות מ- 1%, תהליכים ליפוציטיים ומיקסואידיים 5%, גידולים מיוגניים 3%, תהליכים של בלוטת הדמעות 9%, נגעים מלנוטיים ראשוניים פחות מ- 1%, גרורות 7%, לימפומות ולאוקמיות 1%, גידולים ארובתיים משניים 11%, נגעים היסטיוציטריים 1%, תירואיד אורביטופתיה 5%, תהליכים דלקתיים אחרים 11% ותהליכים שונים אחרים 1%.

האבחנות השכיחות ביותר היו: גידול לימפואידי 11%, דלקת ארובתית אידיופטית 11%, המנגיומה קוורנוזית 6%, לימפאנגיומה, מנינגיומה, גליומה של עצב הראיה וגרורה של סרטו השד 4% כל אחד, המנגיומה קפילרית 3%, הרניאציה של שומן ארובתי, ציסטה דרמואידית, Varix, ו- dacryops – 2% כל אחד. נגעים אחרים היו נדירים יותר.

מתוך 1264 המקרים, 810 המהווים 64%, היו עם תהליך שפיר ו- 454 המהוים 36% היו עם תהליך ממאיר.

הגידולים הממאירים בילדים בגיל עד 18 שנים היוו 20%, במבוגרים צעירים ובגיל העמידה מ- 19 עד 59 שנים 27%. 58% מהגידולים היו ממאירים בחולים בגיל 60 עד 92.

רבדומיוסרקומה היה הגידול הממאיר השכיח ביותר בילדים והיווה 3% מכל התהליכים הארובתיים. לימפומה הייתה התהליך השכיח ביותר בזקנים והיוותה 10% מכל המקרים.

המסקנה היתה שאחוז התהליכים הממאירים עולה עם התקדמות הגיל. השכיחות המוגברת של תהליכים ממאירים בארובה בזקנים נובעת משכיחות מוגברת של לימפומה וגרורות בזיקנה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה