מחקר ישראלי: בזאפיברט לחולי CAD קדם סוכרתיים מוריד את הסיכון לסוכרת סוג 2 ב-30% (Circulation)

בזאפיברט (בזליפ) מפחית את האירעות או דוחה סוכרת במטופלים עם הפרעות סוכר בצום בדם (מטופלים המוגדרים כקדם סוכרתיים), כך עולה ממחקר ישראלי בראשותו של ד”ר אלכסנדר טננבאום,מהמכון לשיקום הלב בניהולו של פרופ’ אהוד שוומנטל, ופרופ’ שלמה בכר, מנהל מטה המחקר אשר פורסם החודש ב-Circulation .

ע”פ מימצאי המחקר, הטיפול בבזאפיברט, תרופה להפחתת רמות טרילצרידים, דוחה את הופעת הסוכרת בכשנה אחת, והיא קשורה לירידה של 30% במקרי סוכרת בקרב מטופלים עם מחלת עורקים כלילית (CAD ).

מהמחקר עולה, כך טוען ד”ר טננבאום שניתן להוריד את הסיכון למחלת סוכרת סוג 2 באמצעיים תרופתיים ושינוי באורח חיים במקביל.

במחקר השתתפו 303 חולים עם CAD , בגילאים בין 42 ל-74. כמחציתם קיבלו בזאפיברט 400 מ”ג ליום, והשאר – פלצבו. מרבית החולים היו גברים עם היסטוריה של אוטם שריר הלב (MI ) .

אף אחד מהחולים לא טופל בסטטינים ומעטים מהחולים קיבלו חוסמי ACE . רמות הסוכר בצום של החולים היו בין 110 ל-125 mg/dL , והחולים קיבלו המלצות לדיאטה. לא הייתה בקרה צמודה לגבי יישום ההמלצות לשינוי אורח חיים.

במהלך תקופת המעקב שארכה בממוצע 6.2 שנים, 42.3% מהמטופלים בבזאפיברט ו-54.4% מקבוצת הפלצבו פיתחו סוכרת. זמן פיתוח הסוכרת הממוצע היה 4.6 שנים בקבוצת הבזאפיברט לעומת 3.8 שנים בקבוצת הפלצבו. מימצאים אלה היו מובהקים סטטיסטית. (p=.004 ).

על בסיס ניתוח רב משתנים, נמצא שבזאפיברט היה גורם חיזוי בלתי תלוי המפחית סיכון לפתח סוכרת של 0.7 (כלומר, מוריד סיכון ב-30%).  

מגבלות המחקר כללו ערך BMI נמוך מעט בקבוצת הבזאפיברט. כמו כן, היתרון שהעניק הבזאפיברט הושג במהלך שנת הטיפול הראשונה כאשר בזמן שהמחקר התחיל ב- 1990 , אף לא אחד מהמטופלים קיבל סטטינים, ומעט מאוד טופלו בחוסם ACE .

ד”ר טננבאום מדגיש שזהו המחקר הראשון המדגים כי שיפור במטבוליזם של הליפידים עשוי להפחית את הסיכון לסוכרת סוג 2 בחולים עם CAD . תוצאות מבטיחות אלה מעודדות מאוד ומחייבות המשך מחקר, בעיקר של שילוב הבזאפיברט עם חוסמי ACE וסטטינים.

עוד מוסיף ד”ר טננבאום “בין הסיבות העיקריות המסבירות את תוצאות המחקר, יחד עם שיפור פרופיל השומנים בדם, טיפול בבזאפיבראת גרם כנראה להפחתת התנגודת לאינסולין”. לדבריו, יתכן שהדרך הטובה ביותר למנוע את הסוכרת היא שילוב של הגברת פעילות גופנית, הורדת משקל ושימוש בתרופות להורדת רמת הסוכר בדם ושיפור פרופיל השומנים.

ראוי לציין שהמחקר עורר עניין רב בעתונות הבינ”ל ואף נכלל כבר בתוכניות לימודי ההמשך (CME ) באתר מדסקייפ.

Circulation. Posted online May 3, 2004.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה