אין קשר בין שימוש ברפואה קונבנציונלית לבין פנייה לרפואה אלטרנטיבית ומשלימה (Am J Gastroenterol)

ממחקר חדש עולה שבחולים במחלות מעי דלקתיות לא ניתן לנבא את היקף השימוש בשירותי הרפואה האלטרנטיבית והמשלימה  על סמך השימוש בשירותי הרפואה הקונבנציונלים.

במחקר השתתפו 150 חולים הסובלים ממחלת מעי דלקתית (IBD) אשר נשאלו לגבי היקף השימוש שלהם ברפואה אלטרנטיבית במהלך השנה האחרונה. המידע הזה הוצלב עם נתונים לגבי מספר האשפוזים, מספר הביקורים אצל רופא ומספר הביקורים אצל מומחה לגסטרו-אנטרולוגיה על מנת להעריך את הקשר בין השימוש ברפואה קונבנציונלית לרפואה אלטרנטיבית.

החולים חולקו ל-3 קבוצות: 1. לא פנו כלל לרפואה אלטרנטיבית (60 חולים). 2. ביצעו אימונים גופניים, דיאטה ותפילות בלבד (47). 3. השתמשו בשירותי הרפואה האלטרנטיבית, כולל הפעילויות מהקבוצה הקודמת במידה והתווספה אליהן פנייה לשירותים נוספים כמו דיקור, כירופרקטיקה, הומיאופתיה ועוד (43).

החוקרים לא מצאו הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות מבחינת המחלה ממנה סבלו, רמת ההשכלה, תעסוקה, שימוש בתרופות ל-IBD, מספר אישפוזים ומבחינת מספר הביקורים אצל רופא ואצל מומחה לגסטרו-אנטרולוגיה.

שיעור הנשים והנשואים היה גבוה יותר בקבוצה 2 בהשוואה לקבוצה 3 וגם גילם היה גבוה יותר. החולים שפנו לטיפול אלטרנטיבי (3) סבלו מהמחלה זמן קצר יותר בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות.

הטיפולים הנפוצים ביותר היו: דיאטה (45%), עשבי מרפא (17%), אימון גופני (15%), תפילות (11%) והרפייה (11%).

הסיבות לפנייה לרפואה אלטרנטיבית היו: כאבים או התכווציות (64%), שלשול (60%) וגזים (21%).

הסכום הממוצע שהוציעו החולים על רפואה אלטרנטיבית (שאינה תפילה, דיאטה או פעילות גופנית) עמד על 56$ לשנה (מ-0 עד 4800$).

95% מהחולים בקבוצה 2 דיווחו על סיפוק מהטיפול לעומת 67% בלבד בקבוצה 3 (מובהק סטטיסטית).

החוקרים ציינו לסיכום שלא ניתן לחזות את היקף השימוש ברפואה אלטרנטיבית על סמך היקף הפנייה לרפואה קונבנציונלית והוסיפו שהסיבה לפניות לרפואה האלטרנטיבית היו בד”כ הקלת כאב או שלשול.

Am J Gastroenterol. 2004 May;99(5):889-93

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה