פרופ’ מרדכי רוזנר

מהדורת מאי 2004 של מדור רפואת העיניים תעסוק במאמרים שלהלן:

1

The Eye Diseases Prevalence Research Group: Causes and Prevalence of Visual Impairment Among Adults in the United States. Arch Ophthalmol. 2004;122:477-485.

2

The Eye Diseases Prevalence Research Group:  Prevalence of Cataract and Pseudophakia/Aphakia Among Adults in the United States. Arch Ophthalmol. 2004;122:487-494.

3

The Eye Diseases Prevalence Research Group:  Prevalence of Open-Angle Glaucoma Among Adults in the United States. Arch Ophthalmol. 2004;122:532-538.

4

The Eye Diseases Prevalence Research Group:  The Prevalence of Diabetic Retinopathy Among Adults in the United States. Arch Ophthalmol. 2004;122:552-563.

5

The Eye Diseases Prevalence Research Group:  Prevalence of Age-Related Macular Degeneration in the United States. Arch Ophthalmol. 2004;122:564-572.

כבכל חודש התחלתי להכין את סקירת המאמרים בעיון בכתבי העת האופתלמולוגיים המובילים, בחירת מאמרים מעניינים וחשובים והתחלת סיכומם. החוברת האחרונה של Arch Ophthalmology אשר יצאה מאוחר יחסית לאחרות, שיבשה את התכנית המקורית וגרמה לי להחליט לשנות מהרגלי. התברר שבחוברת זו מפרסמת קבוצה המכונה The Eye Diseases Prevalence Research Group ששה מאמרים אפידמיולוגיים על השכיחות בכל ארה”ב של מחלות העיניים החשובות ביותר. קבוצה זו נקטה בגישה חדשה כדי להפיק את נתונים האפידמיולוגיים. היות וביצוע מחקר על מדגם מייצג אמיתי של האוכלוסייה בכל ארה”ב הינו יקר ביותר, פנו שני מוסדות גדולים – Prevent Blindness America ו- The National Eye Institute אל החוקרים הראשיים של מספר מחקרים אפידמיולוגיים חשובים שפורסמו בעשור האחרון בנושא שכיחות בעיות ראיה באוכלוסיה, וזימנו אותם לפגישה שנערכה במאי 2001 בפלורידה ב-Fort Lauderdale . מטרת הפגישה היתה להביא לסטנדרטיזציה של הגדרות של מחלות ושל דיווח כדי שאפשר יהיה לנתח ביחד נתונים שנאספו במחקרים שונים שבוצעו כבר על שכיחות מחלות עיניים בארה”ב, מערב אירופה, ברבדוס, הודו ואוסטרליה. הדבר מאפשר לחשב שכיחות של עיוורון, ראיה לקוייה ומחלות העיניים המובילות שגורמות להם, לפי גיל ומוצא אתני.  הערכות אלה יושמו עבור מבנה האוכלוסייה בארה”ב כפי שדווח בשנת 2000 כדי לחשב את הנתונים עבור כל ארה”ב כיום. בהתאם לתחזיות לגבי מבנה האוכלוסייה בארה”ב הצפוי להיות ב- 2020 חושבה גם התחזית של שכיחות מחלות עיניים בכל ארה”ב בשנת 2020. זוהי כעת ההערכה המעודנת ביותר על לקויי ראיה בעולם המערבי כיום ובעתיד הקרוב. אני משוכנע שהנתונים החשובים המתפרסמים במאמרים אלה יצוטטו בכל דיון על מחלות העיניים העיקריות הגורמות לאובדן ראיה ולעיוורון ולכן החלטתי שהסקירה שלי החודש תעסוק אך ורק במאמרים אלה, למרות שכולם מגליון אחד של כתב עת אחד ושל קבוצת מחברים אחת.

המאמרים שסיכמתי עוסקים בגורמים לפגיעה בראיה במבוגרים בארה”ב ושכיחותם, בשכיחות של קטרקט, פסאודופקיה ואפקיה בארה”ב, בשכיחות של גלאוקומה פתוחת זוית במבוגרים בארה”ב, בשכיחות של רטינופתיה סכרתית בקרב מבוגרים בארה”ב ובשכיחות של AMD בארה”ב.

אני בטוח שנתונים אלה יעניינו את רוב הקוראים.

אני תוהה כיצד אפשר למצות עד תום את העבודה החשובה שבוצעה, ולצאת עם נוסחה שתאפשר לנצל את הנתונים הבסיסיים שנאספו כדי לחשב את השכיחות של המצבים שנבדקו גם במדינות אחרות, מחוץ לארה”ב, על ידי הצבת נתוני הבסיס על אוכלוסיות ממוצא אתני מתאים ושל נתוני מפקד אוכלוסין באותן המדינות. 

יש לציין שהחלטה לבחור במאמרים אלה לא הייתה קלה כיון שהחודש פורסמו מאמרים חשובים ומעניינים גם בתחומים אחרים וגם בכתבי עת אחרים. כנראה שאת החשובים בהם אביא בסקירה של החודש הבא. אני ממליץ לעיין גם בכתבי העת עצמם ולקרוא את המאמרים שסוכמו במלואם, לקרוא באותו כתב עת מאמרים חשובים נוספים שלא נכללו בסקירתי ולקרוא גם כתבי עת אחרים. הסקירה צריכה להוות רק גרוי לקריאה ואין היא יכולה לבוא במקומה.

בנוסף, מצורפת החודש המצגת של ד”ר מודי גולדנפלד ממכון העיניים ע”ש גולדשלגר, שהינו ראש החוג לגלאוקומה באיגוד רופאי העיניים, בנושא “The Collaorative Glaucoma trials – From Theory to Practice“. מצגת מצוינת זו הוצגה במסגרת הסמינר לעדכון ברפואת עיניים ע”ש פרופ’ שטיין, שנערך ב- 31.3.2004 בתל-אביב.

בברכת קריאה מהנה ומועילה,

דר’ מרדכי רוזנר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה