מחלה תת קלינית של בלוטת התריס – מתוך JC 410 , ה- JAMA


מחלה תת-קלינית של בלוטת התריס היא ממצא שכיח בעיקר בקרב מטופלים מבוגרים. מצב זה מאופיין ברמות TSH שחורגות מהטווח התקין ורמות FT4 ו-T3 בטווח הנורמלי. עם זאת, קיימת מחלוקת סביב ההגדרה, החשיבות הקלינית, והצורך באבחון וטיפול מיידיים במחלה תת-קלינית של בלוטת התריס.

נציגים של ה-American Thyroid Association, American Association of Clinical Endocrinologists וה- Endocrine Society יצרו ועדה שביצעה סקירה של הספרות העוסקת במחלה תת-קלינית של בלוטת התריס במטרה לגבש הנחיות קליניות אחידות. צוות החוקרים התמקד בהגדרה של מחלה תת-קלינית של בלוטת התריס באפידמיולוגיה שלה, היתרונות והסיכונים הכרוכים בטיפול או העדר טיפול והאם יש צורך בבדיקות סקר לגילוי המחלה.

195מאמרים נסקרו, לא נכללו מאמרי מערכת, תיאורים של מקרה בודד, מחקרים שכללו פחות מ10- מטופלים וסקירות לא-שיטתיות. החוקרים בחנו את עוצמת העדויות הקושרות בין מחלה תת-קלינית של בלוטת התריס שאינה מטופלת להתפתחות תסמינים קליניים ותופעות שליליות, ועל פי עדויות אלה גובשו המלצות קליניות.

מידע בנוגע להתקדמות מחלה תת-קלינית לתת-תריסיות גלויה סווג כטוב, אך מידע שעסק ביעילות הטיפול במניעת התקדמות ההפרעה לא היה מספיק על מנת לקבוע האם יש בטיפול תועלת. מידע הקושר בין רמות TSH בסרום מעל 10 mIU/L לעליה ברמות הכולסטרול סווג כסביר, אך מידע באשר לתועלת הטיפול סווג כבלתי מספיק. מידע שקשר בין רמות TSH נמוכות מ0.1 mIU/L לנוכחות פרפור פרוזדורים סווג כטוב, אך לא נמצאה עדות שתתמוך במתן טיפול למניעת מצב זה. החזרת רמת TSH לטווח התקין נמצאה קשורה בשיפור בצפיפות העצם.

שאר העדויות בנוגע לתסמינים הקליניים ויעילות הטיפול סווגו כבלתי מספיקים או חסרים. מחלה תת-קלינית של בלוטת התריס בהריון היא מקרה מיוחד ועשויה להוות צידוק לטיפול אגרסיבי יותר.

לסיכום, קיימות עדויות מעטות בלבד התומכות בקשר בין מחלה תת-קלינית של בלוטת התריס לתסמינים או תוצאות קליניות שליליות, כמו כן קיימות עדויות מעטות ובלתי מספקות באשר לתועלת של הטיפול במצב זה.

ההשלכות של מחלה תת-קלינית של בלוטת התריס (רמות TSH בסרום 0.1-0.45 mIU/L או 4.5-10.0 mIU/L) הן מזעריות ומומלץ לא לטפל באופן שגרתי במטופלים עם רמות TSH בטווח זה. לא קיים מספיק מידע שיתמוך בתועלת של בדיקות סקר באוכלוסייה הכללית. יש מקום לאבחון וטיפול אגרסיביים יותר בנשים בהריון, נשים מעל גיל 60 ובמקרים אחרים שקיים סיכון גבוה להפרעות בתפקוד בלוטת התריס.

Subclinical Thyroid Disease. M I surks et al. JAMA. 2004;291:228-238. למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה