שישים שניות על התגובה הפסיכולוגית לנשיכת כלב, מתוך jc 409

Posttraumatic stress disorder after dog bites in children

Peters V, Sottiaux M, Appelboom J, Kahn A.

J Pediatr 2004;144:121-2

 
 

חוויות טראומטיות כגון חבלות, תאונות ופיגועי טרור פוגעים לא רק בגוף אלא גם בנפש. לתאור המצב הנפשי של הנפגע התקבל המונח post traumatic stress disorder כלומר מתח נפשי לאחר חבלה גופנית או בקיצור PTSD. המאמר שלפנינו בדק תגובה נפשית של ילדים עד גיל 16 לאחר נשיכת כלב.  כל הילדים אשר בקרו בחדר המיון של בית חולים בעיר בריסל, נבדקו, בשיתוף פעולה עם הורי הילדים. המעקב אחרי הילדים נמשך תשעה חודשים במידה והפגיעה הנפשית לא נעלמה. 


השתתפו 22 ילדים ובני נוער. הגיל הממוצע שלהם היה 7.5 שנים. בתוכם 12 ילדים פיתחו סימני PTSD שנמשכו למעלה מחודש ימים. נמצא יחס ישיר בין עצמת הנשיכה, ומספר הנשיכות, והסיכוי לפתח PTSD. ראוי לציין כי ילד אשר נושך בטעות על ידי כלבו שלו לא פיתח סימני PTSD.

התופעות השכיחות היו

1. Reviviscence מקור המילה מהפועל to revive כלומר להחיות את החוויה הטראומטית. הילדים אשר סבלו מתופעה זו הרבו בשאלות על כלבים וגילו פחד מופרז בנוכחות כלב. שני ילדים  שיחקו כלבים המנסים לנשוך אחד את השני.

2. Avoidance behaviour  התנהגות של הימנעות,  הילד סירב לצאת מהבית ללא לווי וזה כלל גם

סירוב ללכת לבד לבית הספר.

3. שלושה ילדים נעשו ביישנים יותר, ויחד עם זה יותר תקפנים כלפי אחאים וכלפי בני גילם.

4. חוסר אכפתיות התבטאה בחוסר עניין  במשחקים ובפעילויות  בבית הספר.

5. Hypervigilence– ערנות יתר לגבי תאונות אפשריות, פחד מחושך, פחד מלהשאר לבד

בבית, קושי להרדם, סיוטים מרובים ואי שקט בשינה.

החוקרים מציינים  שנכללו רק ילדים בהם תופעות ה PTSD נמשכו למעלה מחודש ימים, אך הם אינם מזכירים כמה זמן נמשך עד שהסימנים חלפו. הילדים לא קיבלו תמיכה פסיכולוגית. המלצת החוקרים היא כי רצוי שמומחה בנושא יטפל בילדים.

הערת העורך:  אני מניח שכולנו ראינו ילדים  שסבלו מהתופעות שהזכרנו לאחר אישפוז במחלקה, ביקור בחדר מיון ואפילו רק לקיחת דם אחת. במיוחד זכור לי  ילד אשר פיתח סימני PTSD לאחר שראה אווירון  עושה להטוטים באוויר. קשה אם כן לדעת, איך בעולמנו ניתן למנוע חוויות כאלה והאם באמת כולם זקוקים לתמיכה על ידי מומחה בפסיכולוגיה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה