השילוב של אספירין ואיבוברופן לאחר אוטם שריר הלב , ה- BMJ, jc 409+שאלת השתלמות


Aspirin, ibuprofen, and mortality after myocardial infarction: retrospective cohort study. J P Curtis. BMJ  2003;327:1322-1323 (6 December), doi:10.1136/bmj.327.7427.1322.

 

למאמר

מחקרי התבוננות וניסויים מעבדתיים העלו חשש שההשפעה המגנה של אספירין נחסמת על-ידי איבופרופן, תרופה ממשפחת ה-NSAIDS שמתחרה עם אספירין על עיכוב אתר הקשירה על הטסיות.  מחקר רטרוספקטיבי זה בחן האם נטילת אספירין ואיבופרופן קשור בסיכון מוגבר למוות במטופלים המשוחררים מבית החולים לאחר אוטם בשריר הלב.   החוקרים בחנו מידע לגבי קרוב ל-235,000 מבוטחי Medicare בארצות הברית בני 65 ויותר שאושפזו בשל אוטם בשריר הלב ושוחררו עם טיפול באספירין בין השנים 1994 ל-1996. לא נכללו במחקר מטופלים עם אישפוזים חוזרים, מחלות סופניות או שרישום התרופות היה חסר 

התוצאות שנבחנו היו מוות בתוך שנה מהשחרור, כפי שתועד במאגרי הנתונים של Medicare. החוקרים השווה בין הנתונים ההתחלתיים של מטופלים שקבלו אספירין בלבד, בהשוואה למטופלים שקבלו מרשם לאספירין ואיבופרופן או אספירין ו-NSAIDS אחר.

כ-70,300 מטופלים קבלו מרשם לאספירין בשחרורם מבית החולים. כ-66,700 קבלו אספירין בלבד, כ-850 אספירין ואיבופרופן וכ-2700 אספירין ו-NSAIDS אחר. מטופלים שקבלו מרשם לאספירין בלבד סבלו מיותר מחלות רקע ויותר סיבוכים בזמן האשפוז.


17.5%   מהמטופלים שקבלו מרשם לאספירין בלבד, 14% מהמטופלים שנטלו אספירין ואיבופרופן וקרוב ל-16% מהמטופלים שנטלו אספירין ו-NSAIDS אחר מתו במהלך השנה הראשונה לאחר האשפוז, ההבדלים בין הקבוצות היו משמעותיים סטטיסטית.

בניתוח התוצאות במודל רב-משתנים נמצא שבמטופלים שקבלו מרשם לאספירין ואיבופרופן הסיכון לתמותה היה דומה לסיכון בקבוצה שנטלה אספירין בלבד או NSAIDS אחר.

במחקר זה לא נמצאה עדות לתגובה בין תרופתית שלילית בשימוש באספירין ואיבופרופן. יתכן שהאינטראקציות הפרמקו-קינטיות בין שתי התרופות חסרות משמעות קלינית.

מחקר שהתפרסם לאחרונה ב-LANCET דיווח שמטופלים עם מחלה קרדיו-וסקולרית שקבלו מרשם לאספירין ואיבופרופן עם שחרורם מבית החולים היו בסיכון מוגבר למוות בהשוואה לאלו שקבלו אספירין בלבד. ממצאים אלו פורסמו בהרחבה בתקשורת ועודדו גיבוש המלצות נגד טיפול באיבופרופן במטופלים עם מחלת לב כלילית.

עם זאת, יש לציין שמחקר זה כלל 187 מטופלים בלבד שנטלו איבופרופן ואספירין ולא בוצע תיקון של התוצאות לפי חומרת המחלה הקרדיו-וסקולרית. המחקר הנוכחי, מצא שאין הבדלים בתמותה בין מטופלים שנוטלים איבופרופן ואספירין בהשוואה לאספירין בלבד. מחקר זה כלל פי 4 מטופלים שנטלו את שתי התרופות ולכן החוקרים יכלו לבצע תיקון של הממצאים לפי חומרת המחלה הלבבית.

גם למחקר זה מספר מגבלות שנובעות מאופיו הרטרוספקטיבי. הבעיה העיקרית היא העדר מידע על דפוס השימוש באיבופרופן לאחר השחרור מבית החולים. משום שתרופה זו, בדומה ל-NSAIDS אחרים, נמכרת ללא צורך במרשם רופא יתכן שקיימת תת-הערכה של השימוש בתרופה במחקר זה.

בכל מקרה, נראה שההמלצה שמטופלים עם מחלת לב כלילית ימנעו מטיפול באיבופרופן אינה לגמרי מבוססת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה