Ginkgo biloba כטיפול בדמנציה ובפגיעות קוגנטיביות (Cochrane Database Syst Rev)

מיצויי עלים של Ginkgo biloba שימשו זה מכבר בסין כתרופה מסורתית לטיפול במגוון מחלות. מיצוי סטנדרטי נרשם ברחבי גרמניה וצרפת לצורך טיפול במגוון מצבים הכוללים בעיות זיכרון וריכוז, בלבול, דיכאון, חרדה, סחרחורות, טנטון וכאבי ראש. נראה שמנגנון הפעולה מורכב מכמה רכיבים של המיצוי וכולל העלאה בזרימת הדם בשל הרחבת כלי דם, הורדת צמיגות הדם, שינוי במערכות הנוירוטרנסמיטורים, והפחתת צפיפות רדיקלים חמצניים חופשיים.

מטרת הסקירה שנערכה הינה להעריך את יעילותו ובטיחותו של השימוש ב-Ginkgo biloba כטיפול בחולים הסובלים מדמנציה או מנסיגה קוגנטיבית. אסטרטגית הסקירה כללה חיפוש אחר מחקרים שנערכו במגוון מאגרי מידע רפואיים. קריטריוני הבחירה כללו מחקרים רלוונטים, מסודרים, אקראיים, כפולי -סמיות ומבוקרים שבהם נבדקה השפת מיצוי Ginkgo biloba בכל ריכוז ובכל פרק זמן בהשוואה למתן פלצבו על חולים הסובלים מפגם קוגנטיבי נרכש (כגון דמנציה) מכל דרגת חומרה.

ניתוח הנתונים שנאספו נעשה על-פי התקציר הסטטיסטי המדווח בכל מחקר. לצורך אנליזת ה-intention-to-treat נבדקו מדידות התוצאה עבור כל חולה באופן אקראי, ללא קשר להענות. לצורך אנליזה של משלימי הטיפול נבדקו נתונים עבור כל חולה שהשלים את המחקר. הסוקרים מציינים שתי גישות לניתוח משתנים רציפים או מדוריים כגון תוצאות מבחנים פסיכומטריים, תוצאות התרשמות רפואית כללית, והערכת איכות חיים. השיטה הראשונה מתייחסת למשתנים כרציפים כאשר הסקאלה הבדידה בעלת פיזור נורמלי או כאשר השיטות הפרמטרטריות מתאימות. השיטה השניה היא חיבור הנתונים לשתי קטגוריות שמייצגות בצורה הטובה ביותר את המצבים המנוגדים, והתייחסות אל התוצאה באופן בינארי.

מן התוצאות עולה כי באופן כללי אין הבדל בעל משמעות בין Ginkgo לבין מתן פלצבו מבחינת פרופורצית הנבדקים שבהם הופיעו תופעות לוואי. רוב המחקרים מדווחים על תוצאות עבור המשתתפים שהשלימו את הטיפול, ולכן מדווח בסקירה על אנליזת משלימי הטיפול בלבד. הסקאלה המודדת שיפור רפואי כללי, שהוערך על-ידי הרופא, מפרידה את המשתתפים שהראו שיפור לאלה שבהם המצב לא השתנה או הורע. טיפול באמצעות Ginkgo במינון נמוך מ-200 מ”ג ליום מראה יתרון בהשוואה למתן פלצבו בפרק זמן קצר מ-12 שבועות (54 מתוך 63 נבדקים הראו שיפור לעומת 20 מתוך 63, ערך OR עומד על 15.32, ערך 95%CI של 5.9-39.8, ו-P=<.00019). טיפול באמצעות Ginkgo במינון גבוה מ-200 מ”ג ליום מראה יתרון בהשוואה למתן פלצבו בפרק זמן של 24 שבועות (57 מתוך 79 נבדקים הראו שיפור לעומת 42מתוך 77, ערך OR עומד על 2.16, ערך 95%CI של 1.11-4.2, ו-P=.02).

הבדיקה הקוגנטיבית מעידה על יתרון של טיפול באמצעות Ginkgo במינון נמוך מ-200 מ”ג ליום בהשוואה למתן פלצבו כעבור 12 שבועות, על יתרון של טיפול באמצעות Ginkgo במינון גבוה מ-200 מ”ג ליום בזמן של 12 שבועות, ועל יתרון הטיפול באמצעות Ginkgo בכל מינון שהוא כעבור 24 שבועות וכעבור 52 שבועות.

מבחינת פעילויות חיי היום-יום טיפול ב-Ginkgo מראה יתרון בהשוואה למתן פלצבו במינון נמוך מ-200 מ”ג ליום בפרק זמן של 12 שבועות, 24 שבובועת ו-52 שבועות. ממדידות מצב-הרוח והתיפקוד הרגשי שנעשו בקרב הנבדקים עולה יתרון לטיפול האמצעות Ginkgo במינון נמוך מ-200 מ”ג ליום בהשוואה למתן פלצבו במהלך פרק זמן קצר מ-12 שבועות, או בפרק זמן של 12 שבועות.

מבחינת פרופורצית החולים שבהם הופיעו תופעות לוואי לא נמצא הבדל בעל משמעות בין הטיפול באמצעות Ginkgo לבין מתן פלצבו. לא נמצאו נתונים זמינים אודות מדידות איכות חיים, מדידות דיכאון ומדידות תלות שנצפו בקרב הנבדקים.

החוקרים מסיקים כי נראה שהטיפול באמצעות Ginkgo biloba בטוח לשימוש ואיננו יוצר תופעות לוואי נוספות בהשוואה למתן פלצבו. הם מציינים כי רבים מהניסויים המוקדמים השתמשו בשיטות שאינן משביעות רצון או במדגם קטן ולכן קשה להמנע מהטיה שנעשתה בפרסום.

באופן כללי, מצביעים החוקרים על עדות מבטיחה לשיפור במצב הקוגנטיבי ובתיפקוד הקשור לטיפול באמצעות Ginkgo, אולם מציינים כי משלושה מחקרים אחרונים עולות תוצאות בלתי-עקביות. הם מדגישים כי בכדי לספק הערכה איתנה של היקף ההשפעה של הטיפול ושל מנגנון הפעולה קיים צורך במחקר גדול שישתמש בשיטות חדישות ויאפשר אנליזת intention-to-treat.


 Cochrane Database Syst Rev. 2002;(4):CD003120.


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה