גורמי הסיכון לסרטו המעי הגס והרקטום – , JAMA , מתוך jc 408 + שאלת השתלמות


סרטן המעי הגס והרקטום הוא סיבת המוות מסרטן השניה בשכיחותה בצפון אמריקה. קיימות עדויות שבדיקות סקר של אוכלוסייה א-סימפטומטית החל מגיל 50 עשויה להפחית את שיעור התמותה כתוצאה ממאירות זו, ושהסרת אדנומות ראשוניות עשויה להפחית את הסיכון לסרטן המעי הגס והרקטום.


זיהוי גורמי סיכון לממאירות מתקדמת במעי עשויים לסייע בקביעת דרגת הסיכון ופיתוח שיטות להפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס במטופלים א-סימפטומטיים.

מטרת מחקר זה לקבוע אילו גורמי סיכון קשורים בממאירות מתקדמת במעי הגס בקבוצה של מבוגרים א-סימפטומטיים שעוברים קולונוסקופיה.

במחקר פרוספקטיבי זה השתתפו מעל 3000 מטופלים א-סימפטומטיים בגיל 59 עד 75. כל המטופלים עברו קולונוסקופיה מלאה על מנת לברר את השכיחות של ממאירות מתקדמת, שהוגדרה כאדנומה גדולה מ-10 מילימטר, villous adenoma, אדנומה עם דיספלציה בדרגה גבוהה או סרטן חודרני.

המשתנים שנבחנו היו סיפור משפחתי של סרטן המעי והרקטום בקרוב מדרגה ראשונה, כריתת כיס מרה בעבר, רמות כולסטרול בסרום, פעילות גופנית, עישון, צריכת אלכוהול וגורמים תזונתיים.

נעשה ניתוח של הממצאים לפי גיל עבור כל משתנה במטרה לקבוע את היחס הצולב (odds ratios) ורווח בר-סמך (confidence intervals) של 95% הקשורים בממאירות בדרגה גבוהה בהשוואה להעדר פוליפים בבדיקה.

כמו כן נבחנו גורמי הסיכון לפוליפים היפרפלסטיים (hyperplastic polyps) בהשוואה להעדר פוליפים בבדיקה ולהמצאות ממאירות מתקדמת.

כ-330 משתתפים אובחנו עם ממאירות מתקדמת וב-1440 לא נמצאו פוליפים כלל. בניתוח רב-משתנים נמצא קשר חיובי לסיפור משפחתי של קרוב מדרגה ראשונה עם סרטן במעי הגס או ברקטום, עישון בהווה וצריכת אלכוהול עכשווית בכמות בינונית עד גבוהה. יחס הפוך נמצא עבור צריכת סיבים תזונתיים, ויטמין D ושימוש בתרופות ממשפחת ה-NSAIDS.

גורמים בעלי משמעות גבולית היו פעילות גופנית, שימוש יומי במולטי-ויטמינים וצריכת סידן ושומן ממקור בשר אדום. לא נמצא קשר ל-BMI, כריתת כיס מרה בעבר, או רמות כולסטרול בסרום.

בקרוב ל-400 מטופלים פוליפים היפרפלסטיים היו הממצא החמור ביותר בקולונוסקופיה. מאפייני קבוצה זו היו דומים לאלו בקבוצה ללא פוליפים, אך עישון בעבר או בהווה נמצאו קשורים בסיכון מוגבר לפוליפים היפרפלסטיים.

לסיכום, תוצאות מחקר זה מצביעות על מספר גורמי סיכון חשובים להתפתחות ממאירות מתקדמת במעי הגס. יש צורך במחקרים נוספים שיקבעו האם שינויים בהרגלי החיים עשויים לצמצם את הסיכון לסרטן המעי הגס והרקטום.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה