השפעה מיטיבה של פעילות גופנית על התפתחות הסחוס בילדים דר’ נעמה קונסטנטיני ודר’ גל דובנוב, עורכי מדור רפואת ספורט

Jones G, et al. Effect of physical activity on cartilage development in healthy kids. Br J Sports Med 2003;37:3823. (Editorial)

לפעילות הגופנית בתקופת הילדות יתרונות בריאותיים רבים. מבחינת מבני העצם והשריר מגדילה הפעילות הגופנית את מסת העצם, כשלפחות חלק מהגדלה זו נשמר גם בהמשך החיים. נראה כי השנים הקודמות להתבגרות המינית והשנים הראשונות שלה הן הזמן המתאים ביותר להתערבות כזו. אולם, מעט מאוד ידוע על אופן ההתפתחות של המפרקים. לאחרונה, מאפשרים שיפורים ביכולות ההדמיה באמצעות MRI בדיקה מדויקת של מצב הסחוס ההיאליני במפרקים in-vivo. רוב המחקרים נעשו במפרק הברך, אך ניתן תוקף גם להערכות שנעשו במפרק הירך ובמפרק היד. ההדמיה באמצעות MRI היא שיטה מדויקת ורגישה ביותר.

נראה כי התפתחות הסחוס הפרקי בברך היא תהליך דינמי ביותר. הן במחקרים רוחביים והן באורכיים, הוכח כי פעילות גופנית קשורה להתפתחות הסחוס בקרב ילדים בריאים שאינם סובלים מכאבי ברכיים או מפציעות. הפעילות הגופנית נמצאה כגורם הקובע את נפח הסחוס במחקרי הרוחב בכל אתרי הבדיקה (R2 = 7-14%). הקשר החזק ביותר נמצא עבור פעילות נמרצת במהלך השבועיים האחרונים: בילדים ללא פעילות נמרצת נמצאו נפחים קטנים ב-25%-22 אפילו מהנפחים שנמצאו בקרב ילדים העוסקים בפעילות מתונה. קשר עקבי פחות נמצא גם לגבי סוג הספורט (בעיקר עבור אימון משולב) ולגבי מספר סוגי הספורט, אך לא עבור אימון קל. בניגוד לכך, מחקר קטן יותר שנערך בקרב מתאמני תריאטלון מבוגרים לא מצא שינוי בנפח או בגודל הסחוס כתוצאה מהאימון, למרות עליה בגודל העצמות. מכאן, עולה השאלה אם לפעילות הגופנית ישנה השפעה שונה על הסחוס המפרקי בגילאים שונים.

בביצוע מעקב אורכי של כשנה וחצי, נצפתה תוספת סחוס של כ- 15%-7% בשנה בקרב בנים וכ- 10%-4% לשנה בקרב הבנות. נפח הסחוס התאים באופן מצטבר לעלייה בגובה, ושוב הודגם הקשר לפעילות הגופנית. הקשר העקבי ביותר בין פעילות גופנית להגדלת הסחוס המפרקי נמצא עבור העוצמה הממוצעת של הפעילות. נבדקים שבהם נמצאה עוצמה גבוהה מהחציון העלו כמעט כפליים את גודל הסחוס מאשר אלה שנמצאו מתחת לחציון. הבשל זה נמצא בטיביה אך לא בפיקת הברך. קשר עקבי פחות נצפה גם עבור פעילות גופנית נמרצת שבוצעה במהלך השבועיים האחרונים. הטווח הרחב של גדילת הסחוס (במיוחד בשנים שלפני הבגרות המינית ובשנותיה הראשונות) מעיד כי יתכן שהיא מושפעת משינויים סביבתיים. באופן כללי, מעידים המחקרים הרוחביים והאורכיים כי פעילות גופנית נמרצת במהלך גיל הילדות מעודדת התפתחות של סחוס הברך זאת בהעדר פציעה משמעותית ו/או כאבי ברכיים.

ניסויים in-vitro ובחיות ניסוי מאפשרים להבין את השפעת העומס המכני על התפתחות הסחוס. קיימות עדויות מוצקות לכך שגירוי מכני עשוי להשפיע על צורת הכונדרוציטים, להשרות שינויים ביוכימיים בתאים, ולגרות לשינויים במטבוליזם המטריקס הסחוסי. כוחות מכניים משפיעים על ביו-סינתזה ועל מערך הביטוי הגני בכונדרוציטים. נמצא כי הפעלת לחץ מכאני הכפיל את מספר תאי המזנכימה שהושרו להיכנס למסלול ההתמיינות הסחוסי. הצרוף של עלייה בהטמעת גופרית ושל עליה בצפיפות הנודולות מעיד כי ההשפעה הראשונית של הלחץ המכני על התאים המזנכימליים קשורה להתמיינות התאית ולא להמשך המטבוליזם המתרחש בהם. מחקר המשך הראה גם כי בסוסים, הסתגלות הסחוס המפרקי מתרחשת ברובה במהלך חמשת החודשים הראשונים אחרי הלידה. עובדה זו מעידה כי רמה מסוימת של פעילות חיונית לתהליך זה, והימנעות מפעילות בגיל צעיר עלולה לגרור עיכוב של האדפטציה הסחוסית.

מתוך ניסויים שנערכו בחיות ניסוי נראה כי מחסור בפעילות גופנית משפיע לרעה על התפתחות הסחוס המפרקי: בסייחים ילודים שנמנעה מהם פעילות גופנית באמצעות כליאה בכלוב נצפה פיגור בהתפתחותו. פיצוי עבור עיכוב זה בהתפתחות הסחוס המפרקי לא הופיע גם כאשר הופסק הריתוק לכלוב כעבור חמישה חודשים. בחולדות, מניעת נשיאת משקל גרם לדילול הסחוס. מחקרים נוספים מעידים כי הכוחות המכניים משפיעים על ייצור ושחלוף מולקולות הסחוס המפרקי.

מעדויות אלו עולה כי אפשר ותגובת הסחוס המפרקי בבני-אדם לפעילות גופנית דומה לתגובת העצם. למרות שמידת צפיפות העצם נקבעת באופן ניכר על-ידי גורמים גנטיים, מחקרים עדכניים מדגישים את חשיבות הפעילות הגופנית במהלך הגדילה להשיג הגשמה מקסימלית של ערך השיא בצפיפות העצם. הגעה לערך שיא גבוה יותר בצפיפות העצם יכול להפחית את הסיכון להיווצרות שברים כתוצאה מאוסטיאופורוזיס בהמשך החיים. באופן דומה, עשוי נפח סחוס גדול יותר שיושג במהלך שנות הגדילה בשל הפעילות הגופנית להפחית את הסיכון להתפתחות שחיקת סחוס בברך, והתפתחות אוסטאוארתריטיס. ההבדלים הגדולים בתגובת הסחוס בין המינים ובין אזורי גוף שונים, יכול להסביר את הגיוון בהופעת אוסטאוארתריטיס.

קיימות מספר מגבלות במחקרים הנוכחיים הזמינים שנעשו בבני-אדם. ראשית, מקשה טווח הגילאים הרחב שנחקר לברר האם השפעת הפעילות הגופנית איננה תלויה בגיל, שכן בילדים צעירים יותר נמצאו הן הגדלת סחוס רבה יותר והן רמת פעילות גופנית גבוהה יותר. שנית, קשה לבצע מדידות של רמת הפעילות הגופנית בקרב ילדים, ובשאלונים ידועות מספר בעיות מוכרות היטב. באופן אידיאלי, יצטרכו מחקרים עתידיים להיבנות על-פי דגם אורכי, לבדוק ילדים בגילאים דומים, ולהעריך את רמת הפעילות הגופנית באופן אובייקטיבי. בכל זאת, תומכות העדויות העכשוויות בהמלצה על ביצוע פעילות גופנית נמרצת בכדי להשיג התפתחות אופטימלית של המפרקים בקרב ילדים.

דבר העורכים

מאמר מערכת זה מעלה פן נוסף של חשיבותה של הפעילות הגופנית בקרב ילדים. בדומה להשפעה המיטיבה של פעילות גופנית על צבירת מסת עצם בגיל הצעיר [1,2], נראה כי צבירת “מסת סחוס” גם היא בעלת יתרון במנגנון דומה. ככל שהסחוס הפרקי יהיה עבה יותר ניתן להניח כי יישחק לאט יותר עם השנים, ואפשר ואכן יימנעו חלק ממקרי האוסטאוארתריטיס. כמובן שמחקר אורכי שכזה אינו ישים, ויש צורך לבצע השלכות ממודלים אחרים, כגון חיות ניסוי. עוד יתכן כי סחוס עבה יותר יפחית את נטייתו להפגע בעת פציעות ספורט.

מכיוון שכמות הפעילות הגופנית בקרב ילדים ובני נוער הולכת ויורדת הן בשנים האחרונות והן במהלך גיל ההתבגרות [3,4], שהיא תקופת בניית עצם, יש לעודד פעילות גופנית בכל מפגש עם הרופא המטפל. בניית עצם וסחוס חזקים יותר בגיל הצעיר צפויה להפחית פציעות בגיל המבוגר, ולאפשר שנים ארוכות יותר של פעילות נטולת כאב ומגבלות.

1. Lloyd T, et al. Adult female hip bone density reflects teenage sportsexercise patterns but not teenage calcium intake. Pediatrics 2000; 106:4044.

2. MacKelvie KJ, et al. Is there a critical period for bone response to weight-bearing exercise in children and adolescents? a systematic review. Br J Sports Med 2002; 36:2507.

3. Kimm SYS, et al. Decline in physical activity in black girls and white girls during adolescence. N Engl J Med 2002; 347:709-15.

4. TROST SG, et al. Age and gender differences in objectively measured physical activity in youth. Med Sci Sports Exer 2002; 34:3505.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה