זומרה מגלה יעילות גבוהה יותר מפמידרונט (cancer )

טיפול ב-zoledronate , המוכר בשמו המסחרי בארץ גם כ-Zomera , נראה כטיפול יעיל יותר מאשר pamidronate (ארדיה) בהפחתת סיבוכים שלדיים במטופלות עם סרטן שד קרצינומי, אשר להן סיבוךשבר אוסטיאולי אחד לפחות בתחילת הטיפול.

במחקר אקראי ומבוקר נערכה השוואה בין טיפול בזומרה מול ארדיה ב- 1648 מטופלות עם סרטן שד קרצינומי מתקדם ומילומה.

קבוצת הזומרה שקיבלה מינון של 4 מ”ג או 8 מ”ג (בעירוי שנמשך 15 דקות) השיגה תוצאות בטיחות דומות למטופלות בקבוצת הארדיה שקיבלו מינון של 90 מ”ג (אשר ניתן בעירוי למשך של כ- 2 שעות). המחקר נמשך 12 חודש כאשר מחזורי הטיפול היו מידי 3-4 שבועות.  

תוצאות המחקר הראו כי לזומרה יתרון קליני על ארדיה: מבין כלל המטופלות עם סרטו השד שיעור הסיבוכים השלדיים, ה- SRE, היה 43% בקבוצת הזומרה, מול 45% בקבוצת הארדיה. מעבר לכך, בקרב 528 מטופלות עם סרטן שד אשר היו כבר עם פגיעה אוסטיאוליטית אחת לפחות, שיעור ה- SRE היה 48% בקבוצת הזומרה, מול 58% בקבוצת הארדיה.  (נתון זה לא היה מובהק סטטיסטית, p=.058 ).

לעומת זאת, הזמן ל- SRE ראשון היה ארוך יותר בקבוצת הזומרה. כמו כן, הסיכון לפתח SRE היה נמוך משמעותית בקבוצת הזומרה: ירידה יחסית בסיכון של 30% בקבוצה האוסטיאוליטית, ו- 20% ירידה בסיכון בקבוצה עם סרטן השד.

החוקרים מסכמים שמלבד השיפור המשמעותי בזמן הטיפול (15 דקות לטיפול בהשוואה לשעתיים), השיגה הזומרה יתרון קליני משמעותי תוך שהיא נסבלת היטב. ד”ר רוזן, החוקר הראשי מציין: “…זולדרוניק (זומרה)  צריך להיות תכשיר הבחירה לכל החולים בסרטן שד קרצינומי עם גרורות בעצמות.”

המחקר נתמך ע”י נוברטיס, יצרנית הזומרה.

הערכת מערכת: לתוצאות המחקר חשיבות רבה שכן זומרה היא תרופה המועמדת להכללה בסל הבריאות. ליעילות הגבוהה יותר של מתן התכשיר המתבטא בזמן עירוי קצר יותר באופן משמעותי גם השלכות כלכליות,  שכן ניתן לבצע את הטיפול בזומרה שלא במסגרת יום אישפוז אונקולוגי ובכך להפחית את העלות למבטח, וכמובן אף להקל על המטופל.

להפחתה בשיעור ה- SRE גם חשיבות כלכלית, שכן עלות הטיפול הממוצעת בכל SRE מסתכמת בסכומים ניכרים. הניתוח הכלכלי-רפואי שנעשה לזומרה מצא כי היעילות הכלכלית-רפואית תשמר גם אם מחיר החלופה, הפמידרונט (שבינתיים נרשמו תכשירים גנרים זולים יותר ממחיר הארדיה המקורי), יופחת באופן משמעותי.

Cancer 2004;100:36-43

לדיווח ב- docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה