אינטרקציה גנטית-סביבתית מגבירה את התגובה האלרגית (Lancet)

חוקרים מדווחים כי וריאנטים שכיחים בגנים המקודדים ל-glutathione-S-transferases, GSTs, מגבירים את התגובתיות לאלרגנים בחולים רגישים הנחשפים לפלט מאגזוזי דיזל.

החוקר הראשי מציין כי הממצאים מסבירים מדוע אנשים מסוימים רגישים יותר להשפעות זיהום האוויר, ובנוסף מעלים את הרעיון כי אנטי-אוקסידנטים כמו ויטמינים A, E, ו-C ואנטי-אוקסידנטים אחרים המצויים במחקר כיום עשויים למנוע את ההשפעה האפשרית של זיהום האוויר על הדלקת האלרגית.

GSTs עושה מטבוליזם של נגזרות חמצן פעילות ודה-טוקסיפיקציה של כימיקלים המצויים בפלט אגזוזי הדיזל. פולימורפיזם ב-GSTP1 וב-GSTM1 קשורים בתגובתיות יתר של דרכי האוויר ובהופעת אסטמה. החוקרים מעריכים כי 15%-20% מהאוכלוסיה הכללית הם נשאים של גנוטיפ null בגן ל-GSTM1 ושל וריאנט I/I בגן ל-GSTP1.

בכדי לחקור את המנגנון המניע את השפעות זיהום האוויר על התגובות האלרגיות, בדקו החוקרים את הגנוטיפים בקרב 19 חולים בעלי רגישות ל-ragweed והיסטוריה של דלקת אף (rhinitis) אלרגית.

הנבדקים גורו דרך האף במהלך שתי בדיקות, בפעם הראשונה באמצעות האלרגן יחד עם saline, ובפעם השניה באמצעות האלרגן יחד עם חלקיקי פלט מאגזוז דיזל ב-saline (בכמות שוות ערך לחשיפה לזיהום האוויר בלוס-אנג’לס במשך 40 שעות). תגובות ההיסטמין נמדדו בנוזלי השטיפה של האף כעבור 10 דקות ממתן הגירוי, ותגובות ה-IgE, interleukin 4, וה-interferon gamma הוערכו כעבור 24 שעות ממן הגירוי.

ב-14 הנבדקים בעלי גנוטיפ null בגן ל-GSTM1 וב-13 הנבדקים בעלי הומוזיגוטים לגנוטיפ I בגן ל-GSTP1 נמדדו כמויות IgE והיסטמין גבוהות משמעותית באף בתגובה לגירוי בחלקיקי זיהום האוויר מאשר בתגובה לאלרגן בלבד. בקרב 11 הנבדקים בעלי הוריאנטים הרגישים יצרה החשיפה לפלט האגזוז השפעה שהגבירה מאוד את התגובה האלרגית לאלרגן. החוקר הראשי מציין כי התגובה הוגברה עד פי 20 מאשר בחשיפה לאלרגן בלבד.

הוא מסביר כי בעבר חסר בפעילות של GSTM1 או GSTP1  לא היתה יוצרת הבדל גדול בבריאות האדם. כיום, עם העליה במספר ובכמות הזיהומים, הוא מוסיף, יש לכך חלק בעליה הנצפית ברגישות האלרגית.

הוא מציין כי באוכלוסיות מסוימות 50%-60% מהאנשים סובלים מאלרגיות, וכי מצב זה שונה מאוד ממה שהוכר לנו לפני 50 או 100 שנים.

במאמר פרשנות מצורף מציינים הכותבים כי כיום ישנן דרכים לזהוי אנשים רגישים לזיהום אוויר וכי משום שרגישות זו מושפעת מגורמים גנטיים וסביבתיים, מתפתחות גישות חדשות שנועדו להגן עליהם מפני הזיהום המקיף.

Lancet 2004;363:95-96,119-125.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה