מתן Alefacept מאריך הפוגה בפסוריאזיס בשל שינוי בספירת תאי T

מחקר חדש מוצאי כי טיפול ב-alefacept מקטין את רמות תאי הזיכרון מסוג T במחזור הדם בחולים הסובלים מפסוריאזיס ועשוי להוביל להפוגה ממושכת במחלה.

מתן תוך ורידי יחיד או כפול של alefacept הפחית את ספירות תאי הזכרון מסוג T המציגים +CD4 או +CD8 בקרב 553 חולי פסוריאזיס, מעל לגיל 16 שנים, הסובלים מפלק אופייני למחלה בדרגת חומרה בינונית עד חמורה במשך 12 חודשים לפחות. בכל הנבדקים המחלה הופיעה לכל הפחות על 10% משטח פני הגוף, ובחולים נמצאו ספירות תקינות של לימפוציטים המציגים +CD4. הנבדקים טופלו ב-51 מרכזי מחקר בארצות-הברית ובקנדה.

החוקרים מדווחים כי הירידה ברמות תאי הזיכרון מסוג T בשל הטיפול באמצעות alefacept נמצאת בהתאמה עם שיפור במצב הפסוריאזיס, ומעידה על קשר בין משך התגובה לטיפול ובין שינויים באוכלוסיית תאי הזיכרון מסוג T.

הם מסבירים כי כבר נמצאו עדויות מדעיות ורפואיות לתפקיד העיקרי של תאי ה-T במחלת הפסוריאזיס. הם מוסיפים כי הנתונים שלהם תומכים בקיומו של תפקיד מרכזי לתאי ה-T, וביתרונות היעילים האפשריים הכרוכים בהכוונת טיפול אל התאים המשפיעים בכדי ליצור שיפור במצב המחלה.

המשתתפים בניסוי חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות ביחס של 1:1:1. הקבוצה הראשונה טופלה ב-7.5 מ”ג alefacept בשתי הפעמים, הקבוצה השניה קיבלה 7.5 מ”ג alefacept בפעם הראשונה ופלצבו בפעם השניה, והקבוצה השלישית קיבלה פלצבו בפעם הראשונה ו-7.5 מ”ג alefacept בפעם השניה.

תשעה סוגי טיפולים נאסרו במשך 4 השבועות של מתן ה-alefacept ובמהלך הניסוי: פוטו-תרפיה, מתן סיסטמי של רטינואידים, מתן סיססטמי של סטרואידים, מתן סיסטמי של פומרטים methotrexate, cyclosporine, azathioprine, thioguanine, ומתן טופיקלי של קורטיקוסטרואידים בעלי פוטנטיות גבוהה. הטיפולים שנאסרו במשך שבועיים של מתן הטיפול הנבדק ובמהלך הניסוי היו: מתן טופיקלי של קורטיקוסטרואידים בעלי פוטנטיות בינונית, אנלוגים של ויטמין D, מתן keratolytics, ומתן coal tar, פרט לשימוש על הקרקפת, כפות הידיים, אזור ה-groin, הקפל האנאלי, וכפות הרגליים.

שימוש במשחות עור ומתן טופיקלי של קורטיקוסטרואידים בעלי פוטנטיות נמוכה הותרו לנבדקים, פרט למשך 12 השעות שבהן נערכו מבחני ההערכה של הטיפול.

כעבור 12 שבועות מהמתן הראשון המאוחר ביותר של מנת ה-alefacept, ספירת תאים המציגים +CD4 נמצאה גבוהה מהגבול התחתון הנורמלי בקרב 88% מהנבדקים. בקרב 83% מהנבדקים נמצא סמן זה כעבור 12 שבועות מהמתן השני המאוחר ביותר של הטיפול.

בחולים שבהם נמצאו הירידות הגדולות ביותר בספירות תאי הזיכרון מסוג T במהלך המתן הראשון של הטיפול ב-alefacept נמצאו גם הירידות הגדולות ביותר בפעילות המחלה.


Archives of Dermatology 2003;139:1563-1570.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה