פדיאטריה – משלנו: טיפול תרופתי חדש בצינור עורקי פתוח – Patent ductus arteriosus , מתוך jc 404

סקירה זו באדיבותו של פרופ’ זרם פריאר
 
Closure of patent ductus arteriosus with oral ibuprofen suspension in premature newborns: A pilot study

Heyman E, Morag I, Batash D, Keidar R, Baram S, Berkovitch M.

Pediatrics 2003;112:e354-e358.

צינור עורקי פתוח נמצא אצל 30% מהפגים שמשקלם בלידה נע בן 500 לבין 1500 גרם. בפגים הסובלים מ RDS respiratory distress syndrome רצוי לזרז סגירת צינור עורקי זה. צינור עורקי פתוח גורם לדלף של זרם הדם משמאל לימין ומעלה  את הסיכון לדימום תוך-מוחי IVH– ל necrotizing enterocolitis   ל bronchopulmonary  dysplasia   ולמות. כדי לעודד סגירה מהירה של הצינור העורקי הטיפול המקובל היום הוא מתן indomethacin  תוך-ורידי. אכן יש הוכחות כי טיפול זה משפר את מצב החולים שנולדו עם צינור עורקי פתוח. אך ל indomethacin  מספר חסרונות. התרופה מפחיתה את כמות  זרימת הדם לכליות, למעי ולמוח, והתוצאה  יכולה להזיק לתפקוד הכליות, ולגרום לדימום מהמעי,  לנמק המעי necrotizing enterocolitis, – ולדימום לתוך חדרי המוח. תרופה אחרת מאותה קבוצה,  המדכאת יצירת פרוסטגלנדיןה   ibuprofenיעילה כמו indomethacin  בלי תופעות הלוואי שתיארנו.

ניסיון קליני בתרופת האיבופרופן  עד כה התייחס למתן התרופה דרך הוריד. אך לתרופה אין רשיון לשימוש תוך-ורידי בארצות הברית ובמספר ארצות נוספות.  קבוצת רופאים מבית החולים אסף הרופא החליטה לנסות שימוש פומי של התרופה. ניסיון זה התאפשר כי נפח התרופה אינו עולה על כחצי מיליליטר לפגים בגודל 1000 ג”ם.

שיטות המחקר: עשרים ושנים פגים השתתפו במחקר. כולם בגיל עוברי פחות מ 32 שבועות שמשקלם נמוך מ 1500 גרם.
 
הפגים קיבלו איבופרופן  בין 48 ועד 96 שעות אחרי הלידה.  
 
התמונה הרנטגנית של RDSנמצאה אצל כולם והם נדרשו לטיפול ב surfactant, להנשמה ולזרימת חמצן  בריכוז אחוז 25או יותר. 
 
הבדיקה האקוקרדיוגרפית הוכיחה אצל כולם קיומו של צינור עורקי בעל משמעות המודינמית.
 
אצל כולם נבדקה  הגולגולת בבדיקה אולטרסונוגרפית. לאחר שהאבחנה של PDA אושרה, קיבל כל פג  מנת איבופרופן בזונדה לתוך הקיבה.
 
המינון 10 מ”ג/ק”ג. בדיקה אקוקרדיוגרפית חוזרת של הפגים התבצעה כעבור 24 שעות, ואם נמצא כי הצינור טרם נסגר ניתנה לו מנה שנייה של התרופה, בחצי המינון הקודם. כאשר התברר כעבור 24 שעות לאחר המנה השנייה כי  הצינור טרם נסגר, קיבל הפג מנה שלישית.   
 
בנוסף לטיפול בתרופה המהווה נושא מחקר זה, הפגים קיבלו טיפול תמיכתי הנהוג לפי הצורך, כולל עירויי דם או נסיוב, ומתן dopamine.        

התוצאות

הטיפול מצביע על הצלחה.  אצל כל המטופלים מלבד אחד, הצינור נסגר ולא נפתח שנית. אצל 14 פגים מנה אחת של איבופרופן בלבד השיגה את המטרה. ששה קבלו שתי מנות ושנים שלוש מנות. לא  היה פג  שהזדקק לסגירה ניתוחית של הצינור.  שלושה פגים נפטרו ללא קשר ל PDA או לטיפול בו. לא נמצאה עדות לשינוי בתפקוד הכליות. 

הדיון

המחברים מסכמים השימוש באיבופרופן דרך הפה יעיל כמו indomethacin ועם זה יש היתרון של פחות תופעות לוואי. בדיקות פרמקוקינטיות של חוקרים אחרים הוכיחו כי ספיגת האיבופרופן יעילה ומהירה בתינוקות בני שלושה חודשים ויותר  והרמות במחזור הדם מגיעות לשיא כעבור שעה  עד שעתיים. ידוע שהתרופות ממשפחת מדכאי יצירת הפרוסטגלנדינים עשויות לגרום לנזק לרירית הקיבה כולל דימום והתנקבות. בקבוצה המתוארת כאן החוקרים לא נתקלו בסיבוכים אלה.

החוקרים מצביעים על מגרעת של שיטת המחקר והוא שאין להם קבוצת ביקורת. אין ספק שהממצאים שלהם יעודדו מחקרים נוספים, אשר יאששו, כך אנחנו מקווים, את ממצאי המחקר הנוכחי.  

המאמר הופיע במהדורה האלקטרונית של הירחון Pediatrics לחודש נובמבר 2003.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה