שיעור האטרופיה באונה הטמפורלית המדיאלית חוזה הפרעה קוגנטיבית עתידית

על-פי תוצאות מחקר שנערך במהלך שש שנים שפורסמו לאחרונה, שעור האטרופיה (atrophy) באונה הטמפורלית המדיאלית (MTL), שנמדד באמצעות MRI נמצא קשור לירידה ביכולת הקוגנטיבית. זהו המחקר הראשון המשתמש ב-MRI לחיזוי התפתחות הפרעה קוגניטיבית מתונה באנשים מבוגרים.

החוקרים אומרים כי המחקר משתמש בגישה חדשנית הנתונה לפחות השפעה של דעות קדומות ואפשרית לחזרה, לבדיקת שינויים המתחוללים לאורך זמן במוח.

במהלך תקופה של ששה חודשים, עברו 45 נבדקים שגילם למעלה מ-60 שנים מיבדקים נוירו-פסיכומטריים ובדיקות MRI, בזמן תחילת הניסוי ובשתי נקודות הערכה נוספות לפחות. ירידה ביכולת הקוגנטיבית התרחשה ב-13 (29%) מתוך 45 הנבדקים, עם שכיחות שנתית של הופעת הפרעה קוגנטיבית בשיעור של 3.3% ושל מחלת אלצהיימר בשיעור של 1.5%.

שיטת החיזוי הטובה ביותר לירידה ביכולת הקוגנטיבית הינה אטרופיה ב-MTL, בהתבסס על פרוצדורה אוטומטית לבדיקת קורולציה מרחבית בין ההדמיה מזמן תחילת הניסוי להדמיה במהלכו ואנליזת תזוזה של הגבולות האזוריים. שיעור הדיוק הכללי היה 89% (ב-40 מתוך 45 הנבדקים), שיעור הספציפיות שנמדד עומד על 91% (ב-29 מתוך 32 נבדקים), ושיעור הרגישות שנמצא היה 85% (11 מתוך 13 נבדקים).

החוקר הראשי מסביר כי אטרופיה מוחית מתקדמת זוהתה כדרך חיזוי לירידה עתידית ביכולת הקוגנטיבית בקרב אנשים מבוגרים בריאים. לדבריו הוכח גם שבחינת ה-MTL, אזור ספציפי וקטן יחסית במוח, אינפורמטיבית הרבה יותר מבחינת המוח בשלמותו.

מגבלות המחקר הינן בחירת כל הנבדקים מתוך מרפאה אזורית עירונית והחשש מהשפעה מבלבלת של גורם אחר המשפיע על נפחי המוח, כגון hydrocephalus, אלכוהוליזם, ושימוש בסטרואידים.

על-פי המחקר שיעור ההתדרדרות מהפרעה קוגנטיבית בינונית ל-dementia הוא 10%-15% בכל שנה, בהשוואה לשיעור של 1%-2% באנשים מבוגרים בריאים. החוקר הראשי מסביר כי זיהוי מוקדם של אנשים שסביר שיפתחו הפרעה קוגנטיבית עשוי לאפשר דיאגנוזה מוקדמת והתערבות טיפולית. בנוסף הוא ממליץ לאלו שיזוהו כנתונים בסיכון על ביצוע אימון מנטלי ופיזי.

לדבריו, אובדן משמעותי של יכולת הזיכרון איננו תוצאה טבעית של תהליך ההזדקנות, שכן רבים מהאנשים המבוגרים הינם צלולים בדעתם ויצירתיים.

Radiology. 2003;229:691-696

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה