יתכן כי שימוש בגליטזונים קשור בבצקת של המקולה בחולי סוכרת

על-פי תוצאות של מחקר חדש שהוצג בכינוס השנתי של ה-American Academy of Ophthalmology נראה כי שימוש ב- glitazone קשור בהיווצרות בצקת של המקולה (macular edema) בחולי סוכרת.

ידוע כי שימוש בגליטזון קשור בבצקות וכי יש להיזהר בשימוש בתרופה אצל חולים עם אי ספיקת לב. אולם ממחקרים רטרוספקטיביים לא ניתן לקבוע אם הבצקת המקולרית נגרמה מהתרופה או שהיתה מתפתחת ממילא.

במחקר רטרוספקיבי זה נבדקו רשומותיהם של 30 חולי סוכרת שביקרו במרפאת עיניים ב- 4 השנים האחרונות. 11 מהחולים טופלו ב- rosiglitazone (Avandia),  17 ב-pioglitazone (Actos) ושניים בשתיהן. 2 טופלו בגליטזונים בלבד, 12 טופלו גם בתרופות פומיות אחרות, 7 קיבלו גם זריקות אינסולין ו- 7 טופלו בשלוש התרופות. החולים אובחנו כסובלים מבצקת מקולרית משמעותית בעין אחת לפחות ומבצקות בגפיים התחתונות הקשורות בשימוש בתרופה. הגיל הממוצע היה 61 שנים. המעקב הממוצע נמשך 10 חודשים.

ב- 10 חולים הופסק השימוש בגליטזונים. לאחר הפסקת השימוש נצפתה הפחתה משמעותית בבצקת של הגפיים התחתונות. בתוך 3 חודשים היתה הפחתה בבצקת המקולרית ב- 3 מעשרת החולים, אולם לאחר תקופת מעקב של שנה עד שנתיים נצפתה הפחתה בבצקת ב- 7 מתוך העשרה. ב- 3 עיניים היתה הפחתה בבצקת ללא טיפול בלייזר.

חדות הראיה של עשרת החולים לא השתפרה, מ- 20/70 בתחילה ל- 20/90 בסיום המעקב.

עיניי החולים המטופלים בגליטזונים היו עמידות יחסית לטיפולי פוטוקואגולציה ולא הושג שיפור בראיה למרות ההפחתה בצבירת הנוזלים.

החוקרים ממליצים לרופאי עיניים לשקול המנעות משימוש בגליטזונים בחולים עם בצקת של המקולה. למרות שבמחקר רטרוספקטיבי לא ניתן להוכיח קשר של סיבה ותוצאה, ההגיון מורה על הקשר בין צבירת נוזלים ובצקת מקולרית. הטיפול בבעיה זו צריך לכלול איזון של המחלה היסודית בשלוב עם טיפול בלייזר, נאמר במצגת.

AAO 2003 Annual Meeting: Free Papers. Presented Nov. 18, 2003.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה