איך לחיות בשלום עם הרפואה המשלימה ? כמה עצות והמלצות מאת יששכר עשת, פסיכולוג קליני

המחבר הוא פסיכולוג קליני, מדריך לטיפול משפחתי , מהמחלקה לרפואת משפחה בטכניון בחיפה. יששכר עשת פרסם במסגרת e-Med סקירות רבות שזכו להדים ותגובות חמות של הקוראים. הנה עוד אחת, אשר כתמיד, נוגעת באספקט מאוד מוכר ומעשי. איזה רופא קונבנציונלי היום לא נתקל במטופלים הבוחנים את האפשרויות שמציגה הרפואה הטבעית/אלטרנטיבית/משלימה ? אז לפניכם כמה עצות, וכרגיל אצל יששכר הן מודגמות גם עם תאורי מקרה משכילים.

בשנים האחרונות עולה הצריכה של שירותי רפואה משלימה וחליפית. בעשר השנים האחרונות חלה התקרבות של ממש בין הרפואה המסורתית הקונבנציונאלית לבין הרפואה המשלימה. טיפולים לא מעטים זוכים היום יותר לתמיכה מחקרית. מצד שני רשימת האזהרות לגבי טיפולים מסוכנים, אף היא הולכת ומתרבה. נראה שמצבר ידע המחקרי שבידי הרפואה לגבי סיכויים וסיכונים של טיפולים משלימים וחליפיים.

במציאות זו חשוב שרופא המשפחה יוכל להתמודד עם שאלות החולה לגבי פניה לרפואה אחרת. חשוב שיהיה בידי הרופא ידע שיקנה לו ביטחון שתמיכתו בטיפולים הללו אינה נובעת רק מרגשותיו ועמדותיו אלא מתוך הידע המצטבר ברפואה. נראה שיש גם חשיבות רבה לידע את החולים בדרך שבה יכול הרופא והחולה בביטחון מסוים להסתייע ברפואה משלימה.

הרשימה המוגשת בזה, כוללת התנהלות אפשרית של צריכת רפואה אחרת. ניתן למסור לחולה בכתב או בע”פ רשימה זו.

שלוב רפואה משלימה בטיפול בחולה.

חפש רפואה שתשלים את הרפואה הרגילה. לפני שאתה מחליט על רפואה משלימה, העזר בנקודות הבאות.

1. הניסיון למצוא טיפול משלים, מראה שאין מפה מסודרת שבאמצעותה ניתן לזהות את הטיפול האמין והמתאים לבעייתך. סיפור על הצלחה או המלצה של חבר אין בהם די.

2. טיפול משלים או תרופה טבעית, עלולים גם להזיק.

3. לא אחת לטיפול משלים ולתרופה טבעית, אין כתובת ברורה לתלונות, ואין אפשרות לדעת במדויק מה מכיל החומר שאתה נוטל ואיך פועל הטיפול המוצע לך.

4. הטענה שמרפא זה או אחר יודע ומצליח, מחייבת בירור מעמיק על מנת למנוע נזק אפשרי, או דחייה מסוכנת של טיפול נכון.

5. חפש גישות ברפואה משלימה, שהרפואה תומכת בהן. וותר על חיפוש אקראי אחרי מרפא זה או אחר, או הפניה בהמלצת חבר.

6. כאשר אתה קובע פגישה עם מטפל משלים, חשוב לברר בטלפון על השכלתו, ניסיונו ומסגרות העבודה והפיקוח. חשוב לברר את גישתו לרפואה המסורתית. לא מומלץ לעבוד עם מטפלים המתנגדים לרפואה מסורתית, שאינם מוכנים שהרופא ינהל את “התיק” שלך.

7. לא מומלץ לעזוב את הרופא שלך לטובת טיפול משלים. הרופא יקבל אותך חזרה בכל מקרה. אבל חשוב שהוא יעקוב אחרי הטיפול שלך, למניעת סיבוכים מיותרים.

מקרים להדגמה

(המקרה המתואר דמיוני, אם כי הוא מבוסס על מקרים דומים שתוארו על ידי רופאי משפחה)

מקרה א.

חווה הסתירה את העובדה שהיא פונה לטיפול הומאופאטי בעניין האסטמה של בנה בן השש. כאשר אושפז בנה שוב ושוב בבית חולים, התברר לרופא הילדים שטיפל בה, שהיא הפסיקה בעצת המרפא את הטיפול הקבוע שניתן לבנה. כשיזם שיחה אתה, התוודתה כי חששה לספר לו על כך, משום שלא רצתה לפגוע בו. הרופא שהבין לליבה, הציע שהמרפא יתקשר עמו ויחדיו ילבנו את הבעיה על מנת למצוא דרך לשלב בין הטיפולים. בינתיים, הציע הרופא, שחווה תמשיך את הטיפול שהוא נתן. חודש חלף וחווה התקשרה למסור לו שהמרפא לא ראה חשיבות להיות בקשר עם הרופא ולחץ עליה לבחור בו או ברופא. חווה הייתה נבוכה. הרופא הציע לה להיפגש עם הומיאופט אחר שעמו הוא נמצא בקשרי עבודה.

מקרה ב.

יחיאל, צלם ווידאו, רווק חולה סוכרת נעורים, בן 25. הוא תלוי באופן מוחלט באינסולין ומטופל במרפאה לחולי סוכרת. הוריו עודדו אותו להיות בקשר קבוע עם המרפאה ולהישמע להמלצות הרופאים על אורח החיים הרצוי לגביו.

המחשבה על היותו תלוי בזריקות האינסולין והפחד מעיוורון בעתיד, לא נתנו לא מנוח. הקושי שלו להתמודד עם פיתויי המאכלים תאוות עיניים שהוא קרוב אליהם בחתונות אותן מרבה יחיאל לצלם, פגמו קשה באיכות חייו.

מבלי לספר לאיש מקרוביו, החליט יחיאל לפנות למרפא העוסק בריפוי טבעי. המרפא ביקש את החומר הרפואי ממנו התברר לו שיחיאל סובל מסכרת קשה והוא תלוי באופן מלא בקבלת אינסולין מבחוץ.

בשיחה ארוכה עם יחיאל התייחס המרפא בעיקר לפחדיו ולחששו מפני העיוורון. יחיאל חשש פחות מהתקף לב אפשרי. “אני מפחד מחיים עיוורים ולא ממוות מפוקח”, נהג לומר. היותו צלם התלוי בעיניו, הגבירה בו את חששו מן העיוורון האפשרי שגם יפגע במקור הכנסתו וסיפוקו הנפשי.

המרפא הציע ליחיאל להמשיך את המעקב במרפאת הסוכרת, להמשיך את תהליך הבירור עצמי המעמיק לגבי משמעויות אפשריות נוספות לחייו, וצייד אותו בנוסף להסבריו אודות המחלה, גם בהמלצה על אתר אינטרנט מתאים. כמו כן הציע לו אורח חיים ותוספי מזון מתאימים.

המלצות אלו ניתנו בכתב והרופא במרפאת הסוכרת ביקש מיחיאל רשות לשוחח עם המרפא. הקשר שנוצר בין השניים, הביא את הרופא להפנות אל המרפא את אותם החולים שהתקשו לשתף פעולה עם ההמלצות.

דיון

באתר המצוטט למטה, בחסות NIH ארגון הבריאות האמריקאי, נמצאים חומרים רבים לגבי הדרך הבטוחה לצרוך רפואה משלימה ואלטרנטיבית. בן אריה ופרנקל (2001) מתארים במאמרם את החשיבות הרבה שיש ללימודי רפואה משלימה על ידי רפואת משפחה. לא בהכרח מדובר על רופא שיטפל גם אחרת, אלא בעיקר להכיר לעומק את התחום ולבצע הפניות ושיתוף פעולה עם מרפאים אחרים באופן מושכל ומבוסס.

בשני המקרים שתוארו, החולה עצמו פנה לרפואה משלימה, ללא יוזמת או ידיעת הרופא שלו. במקרה הראשון הסכנה הייתה גדולה. במקרה השני המטפל נהג לעבוד עם רופאים והחולה וטיפולו, ניתרמו.

יוזמת הרופא לידע את החולה והמשפחה בדרך לשימוש ברפואה משלימה, עשויה למנוע סיבוכים רבים. הבהרה של הרופא שהוא מעוניין בתנאים שתוארו לשתף פעלה, תביא חולים רבים יותר לשתף את הרופא שלהם בהתלבטות האם להשתמש ברפואה משלימה. או לדווח לו על טיפול או תרופה שנלקחים במקביל לטיפול הרפואי.

1. בן אריה ע., פרנקל מ., הוראה ברפואה משלימה, בין מציאות למטאפורה.

הרפואה, 140, ט, 2001, עמ’ 855-858.

http://nccam.nih.gov/health/ NCCAM, National Institutes of Health Bethesda, Maryland 20892 USA, National Institutes of Health (NIH)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה