תוצאות דרמטיות חיוביות לתכנית התערבות חינוכית לקהל ולרופאים בטיפול בשבץ

תכנית חינוכית המכוונת לרופאים ולקהל הרחב מעלה את השימוש בתכנית  שאושרה ע”י ה- FDA לטיפול בשבץ חמור. השיפור במצבם של המטופלים נמשך גם לאחר הפסקת התכנית. מסקנות אלה מתוך מחקר שנערך בטקסס מוצגות החודש ב-Arch Intern Med .

תכנית ההתערבות הנושאת את השם  פרוייקט ה-TLL מכילה שני מרכיבים עיקריים:

הראשון, שירות ציבורי המיידע באמצעות הכרזות, ברושורים, לוחות מודעות על הצורך בהתקשרות מיידית למספר החירום (911 בארה”ב) במקרה של סימפטומים של שבץ, ופנייה לרופא לבירור והבנה של tPA ( ראשי תיבות של tissue plasminogen activator )  בשבץ. 

המרכיב השני מאפשר לרופאים להתאמן בשימוש ב- tPA ומעודד אימוץ של הנחיות לטיפול נכון בשבץ.

המידע הבסיסי שנאסף היה מ-5 בתי”ח במהלך 1998 באיזורים לא עירוניים בטקסס, אשר עברו הדרכה ע”פ התכנית, ומ-5 בתי”ח אשר פעלו באופן רגיל, כקבוצת בקורת.

במהלך המעקב הראשוני 14% מהמטופלים המתאימים ל- tPA  בקבוצה הפעילה טופלו ב- tPA לעומת 7% בלבד בקבוצת הביקורת.

ההתערבות הפעילה בוצעה בין 1/99 ל-3/00. במשך שלב זה, 52% מהמטופלים המתאימים בקבוצה הפעילה טופלו, בהשוואה ל-6% בלבד בקבוצת הביקורת.

השימוש בטיפול הנכון המשיך לעלות גם ב-6 החודשים שלאחר סיום הפעלת תכנית ההדרכה, עם עלייה לשיעור טיפול מתאים של 69% מכלל החולים המתאימים בקבוצה הפעילה, ו-20% בקבוצת הביקורת.

מחברי המאמר טוענים שלמרות שרופאים קיבלו הדרכה ואימון במהלך לימודיהם לטפל בשבץ רבים מהם סבורים שהטיפול ניתן לביצוע על ידי נוירולוג בלבד, דבר שלדעתם אינו נכון בעליל. המימצא המפתיע ביותר הוא שההשפעה הגדולה ביותר על תוצאות המחקר הייתה התערבותם וביצועיהם של רופאים ראשוניים אשר היו אלה שהודיעו לחדר מיון שלא להשהות את הטיפול בהתאם לפרוטוקול למטופלים עם סימפטומים של שבץ.

בנוסף, מאמצים חינוכיים המכוונים לכלל הקהילה, ולא רק למטופלים בסיכון, תורמים וחשובים שכן במקרים רבים החולה העובר שבץ אינו במצב המאפשר לו להתקשר לעזרה, והתערבות נכונה של האנשים סביבו עשוייה להיות חיונית.

חשוב מאוד לדעת החוקרים לשנות את התפיסה המוטעית לפיה שבץ גורם לחוסר תפקוד ונכות ושאין כל טיפול יעיל בכך, ושלהגעה מהירה לבית החולים יש משמעות קריטית.

Arch Intern Med 2003;163:2198-2202.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה