C-Reactive Protein וסכרת הריונית: התפקיד המרכזי של השמנה אימהית

פרופ’ דניאל זיידמן ודר’ שלי מזעקי, עורכי מדור גינקולוגיה

RAVI RETNAKARAN, ANTHONY J. G. HANLEY, NURYT RAIF, PHILIP W. CONNELLY, MATHEW SERMER, AND BERNARD ZINMAN

J Clin Endocrinol Metab 88: 35073512, 2003

סמנים ביולוגים של שלב-חריף ( Acute Phase ) כגון C Reactive Protein) CRP) ו- Interleukine-6 ( IL-6 ) נתגלו כמנבאים של הופעת סכרת מסוג-2 . סמנים אלו עולים במצבי דלקת כרונית. ידוע כי קיים קשר בין מצבי דלקת כרונית ובין מספר מחלות לרבות סכרת מסוג-2, השמנה, מחלות כליליות ועוד. על אף שהמנגנון המקשר בין מצבי דלקת כרונית ובין המחלות אינו ברור כל צרכו, נמצא כי עלייה בריכוז סמני דלקת כרונית כגון CRP ו- IL-6 עשויים לנבא הופעת מחלות אלו. בסכרת הריונית לוקה קבוצת נשים הנמצאות בסיכון גבוה לפתח סכרת מסוג- 2 בהמשך החיים, וככל הנראה מבטאת הסכרת ההריונית שלב מוקדם במהלך הטבעי של סכרת מסוג-2.

קשר זה בין מצבי דלקת כרונית, סכרת מסוג-2 וסכרת הריונית הינו הרציונאל העומד בבסיס עבודה זו. בעבודה זו נבדק האם סמנים של מצבי דלקת תת-קלינים עולים בנשים הלוקות בסכרת הריונית. נבדקו 180 נשים הרות בריאות, שעברו מבחן העמסת סוכר (Oral Glucose Tolerance Test OGTT ) בשלהי טרימסטר שני או בראשית הטרימסטר השלישי. בהתאם לתוצאות OGTT ומדד מסת הגוף ( Body Mass Index BMI ) חולקו הנשים לארבע קבוצות:

1. OGTT תקין, רזות  BMI < 25 kg/m² ) ; 65 n=)

2. OGTT תקין, בעלות משקל עודף  BMI > 25 kg/m² ) ; 28 n=)

3. OGTT לא תקין ; 39 = n

4. נשים עם סכרת הריונית ; 48 = n

הרמות הגבוהות ביותר של CRP נמדדו בקבוצת הנשים עם OGTT תקין, בעלות משקל עודף ( 8.8 mg/L ) ולאחריה בסדר יורד נשים עם סכרת הריונית (5.5 mg/L), קבוצת הנשים עם OGTT לא תקין (4.4 mg/L), ולקבוצת הנשים הרזות עם OGTT תקין הייתה רמת CRP 4.4 mg/L.

נמצאה קורלציה חיובית בין CRP ובין BMI בהריון (0.001 r=0.38 ; p <). כמו כן נמצאה קורלציה בין CRP ובין רמות אינסולין בצם ובין רמות גלוקוז בצם (0.0002 r=0.27 , p < ; 0.016 < p r=0.18 בהתאמה). מרגרסיה ליניארית רבת-משתנים עולה כי BMI בהריון הינו הגורם המשפיע ביותר על רמות CRP , בעוד מצב הסבילות לגלוקוז איננו פקטור משמעותי. יתר על כן, העלייה ההדרגתית של רמות CRP עם העלייה במשקל לא הואטה משמעותית על ידי מצב הסבילות לגלוקוז או על ידי פקטורים הידועים כקשורים לסכרת הריונית.

אם כך, על פי תוצאות עבודה זו נראה כי רמות CRP בדם האם אינן נמצאות בקורלציה לסכרת הריונית אלא להשמנה בזמן ההריון. לפי כך ניסיון להיעזר ב- CRP כגורם סיכון עצמאי להתפתחות סכרת הריונית אינו מבוסס. ייתכן כי השמנה מביאה למצב של דלקת כרונית שמשפיעה גם על תהליכים מטבולים לרבות עמידות לאינסולין ופגיעה בוויסות רמות הגלוקוז.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה