אזיתרומיצין יעיל כטיפול בפסאודומונס במטופלים עם CF

 

יש לטפל בכל חולי cystic fibrosis (CF)מעל גיל 6 עם זיהום כרוני ב- Pseudomonas aeruginosa ב-azithromycin, כך עולה ממחקר אקראי ומבוקר שפורסם בגליון ה-1 באוקטובר ב-JAMA.

אסטרטגיות הטיפול במחלת הריאות ב-CF כוללות אנטיביוטיקות, תכשירים מכייחים וטיפול אנטי-דלקתי. לאחרונה מצטבר מידע המרמז כי טיפול באנטיביוטיקה ממשפחת המקרולידים יעילה במקרים של זיהום ממושך על רקע CF.

מחקר כפול-סמיות ומבוקר-פלצבו זה נערך בין השנים 2000 ל-2002 ב-23 מרכזי טיפול ב-CF בארה”ב. מתוך 251 המטופלים שנסרקו, 71% ענו על הקריטריונים לכניסה למחקר: גיל מעל 6, זיהום עם P. aeruginosa במשך שנה לפחות ו-FEV1 גבוה מ-30% מהערך הצפוי. משתתפים אלו רובדו לפי FEV (מעל או מתחת 60%), משקל ומרכז טיפול, והוקצו אקראית לקבלת טיפול פומי ב-250-500 מ”ג אזיטרומיצין, בהתאם למשקלם, או פלצבו שלוש פעמים בשבוע למשך 168 ימים.

בסיום תקופת הטיפול הקבוצה שטופלה באזיטרומיצין הראתה עליה ממוצעת של קרוב ל-0.1 ליטר ב-FEV, לעומת 0.003 בקבוצת הפלצבו, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית. הסיכון להחמרה במחלה היה נמוך משמעותית בקבוצת הטיפול בהשוואה לקבוצת הפלצבו, יחס סיכון של 0.65. המשקל הממוצע בסיום תקופת המחקר היה גבוה ב-0.7 קילוגרם בקבוצה שטופלה באזיטרומיצין בהשוואה לפלצבו. בקבוצת הטיפול דווחו יותר תופעות לוואי, בעיקר בחילה, שלשול וצפצופים בדרכי הנשימה.

החוקרים מסכמים כי טיפול באזיתרומיצין קשור בשיפור במדדים קליניים ויש לשקול טיפול זה במטופלים עם CF מעל גיל 6 עם זיהום כרוני ב-P. aeruginosa. יש צורך במחקרים נוספים בעתיד שיבחנו את בטיחות ויעילות הטיפול  באזיתרומיצין בילדים מתחת לגיל שש ולתקופה של יותר מ-24 חודשים. כמו כן, יש לתת את הדעת על התפתחות זני חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה.

JAMA. 2003;290:1749-1756

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה