תגובת חברת ינסן-סילאג לדיווח אודות תופעת האוסטיאופורוזיס שנקשרה עם ריספרידון

בעקבות דיווח באתר מתאריך 29/8/03 (ריספרידון עלול להגביר את הסיכון לאוסטאופורוזיס בנשים סכיזופרניות פרה-מנפאוזליות  ) מבקשת חברת ינסן סילאג, משווקת הריספרידאל (Risperidone ) להתייחס לתוצאות המחקר. להלן התגובה שהועברה אלינו על ידי ד”ר שולה גלרשטיין , מנהלת מוצר הריספרידל בינסן-סילאג:

1 – גיל המטופלות במחקר הנ”ל נע בין 15 ל-55 ואינו מתאים שכן המצב ההורמונלי של נשים בטווח הגילאים הנ”ל הוא בעל שונות גבוהה.

2 – הבדיקה המקובלת, ה- gold standard  , באמצעות ( dexascan (Hologic QDR 4500  לא הראתה הבדל בין מבנה העצמות הרלנבטיות, וכן לא נמצאה ירידה או עלייה ב- BDM . זהו למעשה המימצא המרכזי שניתן להפיק ממחקר זה.

3 – שיטת מדידת הירות הקול בעצמות (Bone speed of sound ) אינה מקובלת כשיטה תקפה בארה”ב על ידי הקהילה המדעית.

4 – אם הייתה זו מתודולוגיה מקובלת, הרי שקרוב לודאי שהעצם שהייתה מושפעת על ידי הפרעות אנדוקריניות תהיה עצם ה- trabecular . עצם זו נמצאת בעמוד השדרה, בעוד שפרק האמה והאצבע מורכבים מעצם חיצונית. מבחן הדקסה הראה בבירור שעמוד השדרה/עצם ה-  trabecular לא הושפעו במהלך הטיפול.

4 –  המטופלות במחקר היו במצב של השמנת יתר וככאלה יהיה זה לא סביר לצפות לירידה ב- BMD אשר הוזכרה במחקר באופן לא מתאים (במדידה של מהירות קול העצם). אין איזכור של העדר ווסת או סימפטומים אחרים המלווים  היפואסטרוגניזם (הנגרמת ע”י היפרפרולקטינמיה).

5 – הסמן שבו נעשה שימו לשינוי עצם הוא גם שנוי במחלוקת, והוא אינו בהתאמה לתוצאות הדקסה.

יש לציין שהכותרת של המאמר סותרת את המימצאים, כפי שנמצאו באמצעות תוצאות הדקסה, אשר מעלות ספק באמינות בדיקת מהירות הקול בעצם.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה