גם מחקר ה-British Million Women Study מאשר: HRT על כל גווניו וסוגיו – מסוכן !

השימוש ב- HRT מעלה את הסיכון לסרטן השד, כשהסיכון הגבוה ביותר הוא בשימוש בקומבינציה של אסטרוגן ופרוגסטגן – זאת לפי מימצאים חדשים של המתפרסמים אתמול ב- LANCET , במסגרת מחקר ה- British Million Women Study .

על פי המחקר, הסיכון לסרטן השד יורד באופן משמעותי לאחר הפסקה של שנה אחת בטיפול HRT וחוזר לרמות הבסיסיות הנורמליות לאחר 5 שנים של הפסקה.

במחקר השתתפו למעלה ממיליון נשים בגילאים 50 עד 64, בין השנים 1996 ל- 2001. החוקרים בחנו 80% מהנשים שהיו לאחר גיל המעבר למשך תקופה ממוצעת של 2.6 שנים למעקב אחר סרטן שד, ולמשך 4.1 שנים למעקב אחר תמותה כתוצאה מסרטן שד.

כמחצית מהנשים שהיו במעקב עשו שימוש כלשהו ב- HRT  למשך זמן מה.

הסיכון היחסי למשתמשות נוכחיות של HRT לחלות בסרטן השד בהשוואה לנשים שלא השתמשו מעולם ב- HRT היה 1.66 , אך לעומת נשים שהשתמשו בעבר והפסיקו הסיכון היחסי היה 1.14 בלבד.

נשים שהשתמשו רק באסטרוגן, הסיכון היחסי שלהן היה 1.3 בהשוואה ללא משתמשות, בעוד שנשים שמשתמשות בשילוב של אסטרוגן ופרגוסטגן הסיכון היחסי היה 1.88. למשתמשות tibolone (ליויאל) הסיכון היחסי היה 1.45 ביחס לנשים שלא השתמשו כלל.

כאשר השימוש היה נמוך מ-5 שנים, הסיכון היחסי היה 1.7 , ולמשתמשות מעל 5 שנים הסיכון היחסי עלה ל-2.21. שימוש באסטרוגן ממקור סוסי,  וב- medroxyprogesterone למשך יותר מ-5 שנים אף העלה את הסיכון היחסי ל- 2.42 .

לא נמצא הבדל בסיכון היחסי בין שימוש בהורמונים בטבליות, בפאצ’ דרך העור או בפורמולציות אחרות. שימוש נוכחי ב- HRT היה קשור בסיכון יחסי של 1.22 למוות מסרטן השד בהשוואה ללא משתמשות.

קבוצת החוקרים מעריכה שכ- 20,000 מקרי סרטן שד “עודפים” נגרמו בעשור האחרון כתוצאה משימוש ב- HRT , מהם כ- 15,000 ניתן לשייך לשימוש בקומבינמיה של אסטרוגן ופרוגסטין.

כותבי מאמר המערכת שהתייחסו למחקר ממליצים להמנע מכל האפשר מרישום של HRT , ולהגבילו בכל מקרה לתקופה של 3 עד חודשים בלבד.

לנשים שנוטלות כיום HRT , ממליצים כותבי מאמר המערכת, יש להציע הפסקת הטיפול בכל דרך תומכת אפשרית אך להמנע מלזרוע פניקה מיותרת…

Lancet 2003;362:414-415,419-427.

לסקירה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה