סריקה אמבולטורית לאבחון אלדוסטרונומה

דר’ מרדכי וייס , עורך מדור אנדוקרינולוגיה

אלדוסטרונומה אחראית ל2 עד 30 אחוז ממקרי יתר לחץ דם ראשוני. אדנומה זו גורמת לתחלואה קרדיווסקולרית גבוהה יותר בהשוואה ליתר לחץ מסיבות אחרות. מאחר ויתר לחץ דם שרידי לאחר כריתת אלדוסטרונומה קשור לאיחור באבחנתה ברור הצורך בזיהוי אמצעי סריקה אמבולטורי לאבחון מחלה זו.

בהיעדר נתונים פרוספקטיבים מספקים, Tanabe וחב’1 מדווחים במחקר רטרוספקטיבי על 71 חולים עם אלדוסטרונומה המוכחת ניתוחית. בחולים אלו נבדקו סריאלית רמות אלדוסטרון (PAC), רנין (PRA) והיחס PAC/PRA. דגימות הדם נלקחו במרפאות חוץ לאחר הפסקת טיפול דיורטי. לא הוענקה חשיבות למנוחה/אמבולציה בזמן הבדיקה, שעת לקיחת הדם או טיפולים אנטי היפרטנסיבים בעת הבדיקה, כולל ACEI וחוסמי AT1R.

ממצאי המחקר מראים וריאביליות גדולה בבדיקה בודדת של שלושת הפרמטרים. בעוד אשר ערכים פתולוגים של כל שלושה משתנים אלו נצפו רק ב-37% מהחולים, לא נמצא אף חולה עם שלושה ערכים תקינים. הערך הרגיש ביותר לאבחנת אלדוסטרונומה היה (PAC/PRA (69%, לאחריו (PAC (61%ולבסוף ( PRA (52%. על כן המלצתם של Tanabe וחב’ הנה להשתמש ביחס PAC/PRA לסריקה אמבולטורית לאלדוסטרונומה.

המחברים מסבירים את הוריאבליות בציר Renin-aldosterone בעובדות המוכרות היטב ש-PAC במקרי אלדוסטרונומה תלוי ברמת האשלגן, תנוחת החולה בעת הבדיקה, רמת ה-ACTH לאורך היום, טיפול תרופתי ובעיקר ACEI וחוסמי AT1R. למרות זאת, לקיחת דגימות הדם לאבחנה בתנאי אשפוז אופטימליים שיפרה אך במעט את תרומתם הדיאגנוסטית של שלושת הפרמטרים האמורים.

Tanabe A et al. J Clin Endocrinol Metab 2003;88:2489-94

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה