האם לנטילת נוגדי דיכאון מסוג SSRI בהריון יש השפעה על העובר?

תינוקות שנולדו לאמהות שלקחו את נוגדי הדיכאון הנפוצים ביותר להרשם נראים כסובלים מבעיות רבות יותר ומוקדמות יותר של הסתגלות לחיים מחוץ לרחם, אך ישנן עדויות מעטות כי הבעיות ממשיכות גם לאחר הימים הראשונים. במחקר חדש, חוקרים מפינלנד מצאו כי תינוקות שאך נולדו שאמותיהם לקחו selective serotonin reuptake inhibitors -SSRIs, פרוזאק או סלקסה (Prozacאו Celexa ) במהלך ההריון היו בסיכון של עד פי ארבעה יותר לסבול מבעיות כמו חוסר מנוחה, רעידות, ואי -שקט או עצבנות בהשוואה לתינוקות שאמותיהם לא לקחו תרופות כאלו.  עד שהגיעו לגיל שבועיים, התינוקות שהיו חשופים ל-SSRI לא נראו כסובלים מבעיות הקשורות לחשיפה לתרופה. החוקרים מציעים כי באם הנשים העומדות ללדת יפסיקו לקחת את התרופות בשבועות האחרונים לפני הלידה התינקות שיילדו יישמרו מלפתח את התסמינים הנוירולוגיים הללו.

אך חוקרים בתחום טוענים שהחסרונות במקרה של מניעת התרופה מהאם עולים על היתרונות.  לטענתם, אין להפסיק את מינון התרופות מחשש לדיכאון שלאחר הלידה אצל האם המועדת לדיכאון. לפיהם, עדיין לא בטוח כי ה-SSRI אכן גורמים לבעיות קצרות טווח לאחר הלידה בתינוקות, וכי אין עדויות כי יש קשר לתופעות ארוכות טווח ביילודים, התפתחותיות או בריאותיות,  לאחר לקיחת התרופה בהריון. 

המחקר הפיני כלל 20 נשים שלקחו פרוזאק או סלקסה במהלך ההריון ובמהלך ההנקה, ו-20 נשים אחרות שלא לקחו את התרופה. התינוקות הוערכו לסימפטומים נוירולוגיים שייתכן ונקשרים ללקיחת התרופה, שמעלה את הנוכחות של הנוירוטרנסימטור סרוטונין במוח, במהלך ארבעת הימים הראשונים לחייהם וכן לאחר שבועיים  ולאחר חודשיים. אולטראסאונד של מוח העובר ו-MRI נערכו גם הם מעט לפני הלידה וכן לאחר חודשיים.  אף שלא מצאו הבדל משמועתי בסימני החיוניות כמו בלחץ דם, דופק לבבי, וחום גוף בין שתי קבוצות התינוקות, היה קיים יחס של פי ארבעה בסימפטומים הקשורים לסרוטונין במהלך ארבעת הימים הראשונים לחייהם של הפעוטות (לקבוצת התינוקות לאמהות שלקחו התרופה) . הסימפטומים השכיחים ביותר שהיה בתינוקות שנחשפו ל-SSRI היו רעידות, חוסר מנוחה, ועצבנות.

במחקר קודם שנערך באותו נושא ובחן את ההשפעה של ה-SSRI -מסוג paxil  נמצא קשר בין בעיות שלאחר הלידה לבין חשיפה לתרופה בתינוקות. לעומת זאת נמצא כי שאר נוגדי הדיכאון מסוג SSRI היו סבילים בהחלט בסך הכל.

לידיעה המלאה באתר WebMD

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה