הוכחות חדשות להעדר נזק עוברי עקב שימוש בתכשירים נוגדי דיכאון בהריון


תוצאות המחקר הקנדי חדש, אשר התפרסם לאחרונה ב American Journal of Psychiatry , מראות שילדים אשר נחשפו לתכשירים נוגדי דיכאון מסוג טריציקלים (TCAs) או מעכבי קליטה חוזרת של סרוטונין (SSRIs) במהלך ההריון אינם סובלים מהפרעות בהתפתחות שפה או בתפקוד הקוגניטיבי. להפך, נמצא כי “פגיעה משמעותית בהישגים של הילדים קשורה באופן הדוק במשך הדיכאון אצל אמהות ומספר התקפי דיכאון לאחר לידה”.

קבוצת חוקרים (פסיכיאטרים ופדיאטרים) קנדים מטורונטו, ברשותם של פרופ’ גדעון קורן (שהוא, כמובן, ישראלי לשעבר – הערת עורך), בדקו 46 זוגות אם-ילד שנחשפו לתכשירים נוגדי דיכאון טריציקלים, 40 זוגות שנחשפו לSSRIs, וקבוצת בקורת של 36 אמהות וילדיהן, שלא שנחשפו לתכשירים נוגדי דיכאון כלשהן ולא סבלו מדיכאון.

IQ, שפה, טמפרמנט והתנהגות של כל הילדים נבדקו בין הגילאים 15 ו- 71 חודשים, ובאופן כללי, לא היה הבדל בין שלושת הקבוצות לגבי פאראמטים האלו, אשר בכולם היה בטווח גבולות הנורמה. גם קרב 46 ילדים, אשר ינקו בתקופת טיפול אנטי-דכאוני של אימהותם לא היה הבדל לגבי אותם הפאראמטים.

בשונה מזה, דיכאון אימהי לא מטופל היה קשור בהישגי שפה וקוגניציה נמוכים אצל ילדיהם. בנוסף לכך, נצפתה מגמה, לפיה, המשכות הדיכאון היתה קשורה בתפקוד קוגניטיבי (הנמדד לפי רמת IQ) ירוד יותר, כאשר הפרעות בהתפתחות השפה היו קשורות במספר התקפי דיכאון לאחר לידה.

“הנתונים שלנו,”- טוענים חוקרים, “חשובים מאוד מבחינה קלנית, כי הרבה נשים הרות מפסיקות את הטיפול הנוגד-דיכאון שלהן באופן חד עקב פחד מפני השפעות שליליות של התרופות על העובר, ובכך מסתכנות בתחלואה מיותרת, בחזרה של הדיכאון, בפגיעה בהריונן ובעתיד ילדיהן”.

הערת עורך – לאחר היכרות עם המאמר לנו נותר רק להצטרף למסכנה העיקרית, כי, “כאשר יש צורך בכך, טיפול אנטי-דיכאני הולם חייב להינתן ולהתמשך באופן בטוח במהלך כל חודשי הריון ולאחר לידה.

אך מהיכרותי עם השקפות ועם הבורות של אוכלוסייה הכללית בישראל, אני צופה, שאנו נצטרך להשקיע מאמץ רב בהסברים ובשכנועים עד שנוכל לשנות משהו במצב הקיים היום.

למאמר המקור

ביבליוגרפיה נוספת (מאמרים שלמים) למעוניינים במידע מעמיק באותו נושא:

1. Evans J, Heron J, Francomb H, Oke S, Golding J: Cohort study of depressed mood during pregnancy and after childbirth. Br Med J 2001; 323:257-260 [Free Full Text]

2. Nulman I, Rovet J, Stewart DE, Wolpin J, Gardner HA, Theis JGW, Kulin N, Koren G:Neurodevelopment of children exposed in utero to antidepressant drugs. N Engl J Med 1997;336:258-262 [Free Full Text]

3. Chambers CD, Johnson KA, Dick LM, Felix RJ, Jones KL: Birth outcomes in pregnant women taking fluoxetine. N Engl J Med 1996; 335:1010-1015 [Free Ful Text]

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה