שחזור הסחוס המפרקי / בעריכתו של דר’ כספי

Articular Cartilage Repair:The Role of BMP

M.PECINA   

Int.Orth[SICOT]{2002}26:131-136

הגורמים המביאים ליצירה, התבגרות ותיקון של סחוס המפרק עדיין אינם מובנים. אתגר ביולוגי מיוחד הינו שליטה על כמות /איכות היצירה של סחוס המפרק ,בדיקת השפעות הגיל ,הקשר לסחוסים הסמוכים והפיכת העצם הסובכונדרלית לסחוס. פגיעה בסחוס המפרק גוררת בעקבותיה תגובת תיקון המשתנה בהתאם לגודל הפגיעה ,פגיעה בסחוס ללא פגיעה בקולגן מביאה לתיקון מושלם של המטריקס אך בפגיעה המערבת גם פגיעה פיברילרית ותאית הרי החלמת הסחוס אינה שלמה.

במהלך העשורים אשר חלפו פותחו טכניקות שונות בנסיון להביא לתיקון אופטימלי של סחוס המפרק:אברזיה ,קידוחים ,יצירת מיקרושברים בעצם תומכת הסחוס ,השתלות של אוטוגרפט/אלוגרפט/תאי סחוס .

בשנים האחרונות נלמד יותר ויותר על תפקיד ה-GROWTH FACTORS בחלוקת הכונדרוציטים ויצירת המטריקס הסחוסי אך עד היום עדיין לא נמצאה טכניקה מוצלחת של שימוש ב-GF לחידוש סחוס המפרק.

בתגובה לתוספת של GF לתרביות כונדרוציטים ,מגיבים הללו בפרוליפרציה,כאשר נמצא כי בתרביות בעלות מטריקס צפוף חלוקת הכונדרוציטים איטית לעומת תרביות בהן מטריקס פחות צפוף וזאת בדומה לחלוקת התאים בשכבות השונות של סחוס המפרק.

ה-BMP נמצא כבעל תפקיד חשוב בחלוקת תאי הסחוס ויצירת /שמירת המטריקס . נעשו מספר נסיונות בבעלי חיים בהם השתמשו ב-BMP כמולקולה המסמנת תהליכי תיקון ונמצא כי החומר גורם לחלוקת התאים בהתאם לתנאי הסביבה בה הוא מוזרק.

העובדות מצביעות על כך ש-BMP כאשר פועל בסביבה של הסחוס המפרקי הינו יכול לשמש תחליף לטכניקות הקליניות הקיימות בנסיון לחידוש סחוסי המפרקים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה