אוקולופלסטיקה- המלצות קליניות לטיפול בשבר של ריצפת הארובה


שבר של רצפת הארובה הינו תוצאה שכיחה של חבלה ארובתית. שבר כזה יכול לגרום לאנופתלמוס, דיפלופיה, ושיתוק עצב תוך ארובתי. אין הסכמה לגבי ההנחיות לטיפול, האינדיקציות לניתוח, מועד הניתוח ומשך המעקב האחר-ניתוחי. יש המתקנים מיד שבר ברצפת הארובה שמודגם ב- CT בעוד שאחרים עוקבים אחר מקרים כאלה ומנתחים רק אם מתפתחת דיפלופיה המפריעה לתיפקוד הראייתי או אסימטריה במראה הפנים.

ברנשטין בדק את הפרסומים בתחום זה במטרה לבחון את איכות המידע בספרות הרפואית ולהציע הנחיות לטיפול בשברים מבודדים של רצפת הארובה.(6)


בוצעה סקירת ספרות באמצעות Medline ונאספו המאמרים שפורסמו בנושא מ- 1983. האינדיקציות לטיפול והמועדים המועדפים לטיפול הוצאו ממאמרים שנבחרו. כל המלצה הוערכה לפי חשיבותה לתהליך הטיפול ולחוזק ההוכחות לנכונותה.

התוצאות היו כלהלן:

לא בוצע כל מחקר קליני פרוספקטיבי רנדומלי על הטיפול בשברים של ריצפת הארובה. למרות זאת ניתן היה לדרג את רוב ההמלצות כחשובות ביותר לטיפול וכבעלות הוכחה חזקה.

האינדיקציות לניתוח מיידי הן:

1. רפלקס אוקלו-קרדיאלי שלא חולף ומתבטא בברדיקרדיה, בלוק קרדיאלי, בחילה, הקאות או התעלפות.

2. blowout fructure “white-eye” שכולל שבר ברצפת הארובה בחולים צעירים מתחת לגיל 18 שנה עם היסטוריה של טראומה פרי-אוקולרית וכמוזיס או בצקת (עין לבנה).

3. אנופתלמוס או היפוגלובוס מוקדמים.

יש אינדיקצה לניתוח תוך שבועיים במקרים עם דיפלופיה סימפטומטית ו- forced duction test חיובי כאשר יש עדות ב- CT לכליאה של רקמה רכה ארובתית בשבר, וכן במקרים בהם שבר נרחב גורם לאנופתלמוס או היפו-אופתלמוס לטנטיים.

במקרים עם דיפלופיה מינימלית ולא במבט פרימרי או כלפי מטה, כאשר התנועתיות טובה, וכאשר אין אנופתלמוס או היפו-אופתלמוס משמעותיים יש לעקוב בלבד.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה