החברה ליתר לחץ דם עומדת לפרסם הנחיות והמלצות חדשות באשר לשימוש בחוסמי AT1R


הועדה המקצועית של החברה ליתר לחץ דם התכנסה בסוף השבוע האחרון (בין 11/7/02 ל- 13/7/02) בכדי לדון ולגבש המלצות והנחיות בנושא הנ”ל.

לדיונים קדמו סקירות של מנגנוני הפעולה, ו-8 מחקרים בולטים (MARVAL, CALM, LIFE,  IDNT SCOPE, IRMA, ACCESS, RENNAL ) אשר בחנו את יעילות קבוצת התכשירים הזו (בארץ משווקים מקבוצה זו התכשירים: אטקנד, אוקסאר, דיוון, ואירבאן) באספקטים שונים (ערכי לחץ דם, מחלות כליה, שבץ ועוד).

הדיון התמקד בשאלה האם ישנן מספיק עדויות לכך שקבוצה זו, ה- AT1R , מספקת תוצאות טובות יותר מאשר קבוצת ה- ACEI .

זוהי בעייה קשה מכיוון שאין כמעט מחקרים רציניים אשר בחנו תוצאות של שתי קבוצות התרופות במחקרים של HEAD TO HEAD, וזאת, יש להניח, כתוצאה מאינטרסים של החברות אשר פיתחו  תכשירים אלו (MSD, BMS, ASTRA-ZENECA, NOVARTIS ) . גם לשנים הקרובות לא ידוע על מחקרים גדולים העומדים להתפרסם אשר השוו ישירות את שתי הקבוצות.

ההשוואות בין שתי הקבוצות מתבססות איפה על אקסטרופלציות, והנחות שונות.

פרופ’ גרוסמן, בהרצאה מרתקת, הציג ניתוח שבו ניסה לגבש, על בסיס ניתוח של מס’ מחקרים, מסקנות לגבי קיומה של עדיפות בקרב אינדיקציות שונות. (אנו מקווים להציג בקרוב הרצאה זו באתר).

בין היתר הוצג (ע”י הכלכלן הרפואי בעז גנזבורג) גם ניתוח שבחן את האספקטים הכלכליים של שימוש בחוסמי- AT1R בקרב חולי סוכרת, עם יתר לחץ דם, ומיקרואלבומינוריה  מקרואלבומינוריה. 

לפי ניתוח זה,  (בהתבסס על מחקרי ה- IRMA ו- HOPE שבהן נמצא כי תרופה מקבוצת חוסמי ה-  AT1R (אירבן 300 מ”ג במקרה זה) גרמה להפחתה של סיכון יחסי במעבר למקרואלבומינוריה בכ- 70% , לעומת 24% הורדת סיכון יחסי ,  ב- ACEI (עם טריטייס)) , החיסכון שיושג מעיכוב המחלה, שבסופו של דבר מתבטאת בהפחתת מספר החולים המגיעים לדיאליזה (ותמותה), יהיה גבוה לאין ארוך, מתוספת העלות של הטיפול התרופתי. (שכן יש לציין שעלות הטיפול בחוסמי AT1R גבוהה יותר מזו של ACEI, בעיקר על רקע הפיכת מרבית התרופות בקבוצה זו לתרופות גנריות).

פרופ’ טבנקין הציגה את שאלת ההכללה של קבוצת ה- AT1R בסל הבריאות, ותיארה את “מסלול היסורים ” שעברו הבקשות להכללה, עד אשר בשנה האחרונה, התקבלה ההחלטה להכליל את הקבוצה באינדיקציה צרה מאוד (חולי סוכרת עם יתר לחץ דם ומיקרואלבומינוריה אשר אינם סבילים ל- ACEI ).

העקרונות, כפי שהתגבשו במהלך הדיונים,  של חלק מההמלצות שגובשו על ידי הועדה (לכשיופרסמו בניסוח סופי נשמח להביאן כאן) הן:

– יש מקום לראות בחוסמי AT1R כתרופת קו שני לכל החולים שההתוייה הראשונית שלהם חייבה שימוש ב- ACEI , ואשר אינם סבילים (שיעול בעיקר) ואינם מסוגלים ליטול ACEI .

– יש מקום לראות בקבוצת חוסמי ה- AT1R כתרופת בחירה לחולי יל”ד, סוכרתיים עם פרוטינוריה.

– בחולים סוכרתיים עם יל”ד ומיקרואלבומינוריה ההמלצה היא לראות בחוסמי ה- AT1R , כתוספת (שילוב) או כהחלפה של ACEI , במיוחד במקרים שבהם התוצאות מטיפול ב- ACEI ,(מבחינת אלבומינוריה) אינן מספקות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה