האם ניתן לטפל בזריקה חד שנתית באוסטאופורוזיס ?

אחת מכל שלוש נשים לבנות, מעל גיל חמישים בארה”ב, שוברת חוליה. אחת מכל שש נשים לבנות, מעל גיל חמישים, שוברת את צוואר הירך. 20%-10 מהאחרונות תסיימנה את חייהן כתוצאה מהשבר ו-25% מהנשים ששוברות את צוואר הירך תאושפז במוסד סיעודי. במחקר שפורסם ב jama לפני מספר חודשים נמצא כי באוכלוסיית הנשים מעל גיל חמישים למעלה מ-8 מליון נשים בארה”ב סובלות מאוסטאופורוזיס ו-14 מליון מאוסטאופניה. הסיכון לשבור עצם בתוך שנה היה גבוה פי 4 בנשים אוסטאופורוטיות ופי 2 בנשים אוסטאופניות בהשוואה לנשים בריאות. הסיבות לתחלואה גבוהה זו נובעות מחוסר אבחון ומהענות נמוכה לטיפול. הטיפול הנפוץ בביפוספונטים דורש הקפדה על לקיחה נכונה ודורש משמעת מנשים אשר למעשה אינן תופסות את עצמן כחולות.
המחקר הנוכחי בא לבחון את המינון והתדירות האופטימליים בטיפול תוך ורידי בחומצה זולדרונית אשר הנה תכשיר עוצמתי ביותר ממשפחת הביפוספונט. בעבר נוסו מספר ביפוספונטים במתן תוך ורידי אולם משך הזמן התדירות והמינון לא אופיינו.

תהליך המחקר
נבדקו באופן אקראי כפול סמיות ומבוקר 351 נשים בגיל הבלות בעלות צפיפות עצם נמוכה. קבוצת המחקר אשר טופלה בחומצה זולדרונית נחלקה ל-5 מתווי טיפול תוך ורידי: 0.25 מ”ג פעם בשלושה חודשים, 0.5 מ”ג פעם בשלושה חודשים, 1 מ”ג פעם בשלושה חודשים, 2 מ”ג פעם בשישה חודשים, 4 מ”ג פעם בשנה.
משך המעקב היה שנה.

תוצאות
נמצא כי צפיפות חוליות האגן עלתה ב 5.1%-4.3 בכל מתווי הטיפול באופן מובהק בהשוואה לביקורת, צפיפות צוואר הירך עלתה ב 3.5%-3.1 בהשוואה לביקורת בכל מתווי הטיפול באופן מובהק. בנוסף נמצא דיכוי סמנים ביוכמיים של ספיגת עצם עובדה המעידה על ההשפעה הבולמת של התכשיר על ספיגת העצם מחד ועידוד בנית העצם מאידך. כאבי שרירים וחום היו תופעות הלוואי השכיחות של מתן התכשיר. לא נמצא הבדל בין מתווי הטיפול על ההשפעה המטיבה כולל בזריקה החד שנתית.

סיכום
מחברי המאמר מסכמים כי על פי נתונים אלו ניתן להסיק כי למתן תוך ורידי של חומצה זולנדרית פעם בשנה השפעה מיטיבה למניעת שברים הדומה לנטילת ביפוספונטים במתן פומי חד יומי .

הערת העורך
לביפוספונטים במתן פומי יש מספר מגבלות הכוללות זמינות ביולוגית ועוצמה נמוכות הדורשות נטילה יומית על קיבה ריקה. עובדות אלו מפחיתות מהענות החולות לטיפול. הכנסת התכשירים בנטילה פומית אחת לשבוע בודאי תשפר את ההענות לטיפול ועל הרקע הזה המחקר הנוכחי פותח פתח לתקווה כי הטיפול יהיה אף פשוט ונוח מהנהוג כיום. נותר רק לקוות כי מחקרים נוספים יוכיחו את היעילות הדומה במניעת שברים תחת טיפול זה .

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה