טזרוטן ג'ל בריכוז 0.1% עשוי למנוע אטרופיה עורית המושרית ע"י מתן סטרואידים מקומית.

אטרופיה עורית הנה תופעת לוואי שכיחה של מתן סטרואידים באופן מקומי. השינויים ההיסטולוגיים לאחר מריחת סטרואידים פוטנטיים על העור בזמן ממושך, כוללים ירידה בעובי האפידרמיס, השטחת הגבול הדרמואפידרמלי, ירידה בכמות הגלוקוזאומינו-גליקנים של חומר המשתית באפידרמיס והפחתה בכמות סיבי הקולגן והאלסטין בדרמיס. אחת השיטות להפחות את בעית האטרופיה הנה להשתמש בצירוף של תרופה נוספת עם התכשיר הקורטיקוסטרואידלי שהנה בעלת אפקט נוגד אטרופיה.
תכשיר הנותן אפקט כזה הנו חומצת ויטמין A טריטינואין, שהוכח לגביו שהנו מונע אטרופיה בעור במתן עם סטרואידים.
טזרוטן הנו רטינואיד סינטטי המומלץ לטיפול בפסוריאזיס. מומלץ להשתמש בו יחד עם סטרואידים כדי להשיג תוצאה טובה יותר ומהירה יותר ולהימנע מגירוי. לנוכח כך, החליטו המחברים לבדוק אם אכן טזרוטן עשוי למנוע אטרופיה עורית.

בעבודה טופלו 20 מתנדבים בששה אתרים על עור האמות משני הצדדים, ע"י בסיס ג'ל טזרוטן, בסיס ג'ל הטזרוטן + ג'ל טזרוטן בריכוז 0.1% .
תכשיר סטרואידלי פוטנטי (Diflorason oint. 0.05% – Dialftate ). התכשיר הסטרואידלי = בסיס ג'ל הטזרוטן והתכשיר הסטרואידלי = ג'ל טזרוטן 0.1%.

משך הטיפול היה 4 שבועות והוא בוצע בצורה כפולת סמיות.
ג'ל טזרוטן לבדו גרם להתעבות האפידרמיס בשיעור ממוצע של 62% והבסיס של הג'ל בשיעור ממוצע של 20%. מתן סטרואיד לבדו גרם לירידה ממוצעת בעובי העור בשיעור 43%. מתן ג'ל טזרוטן עם הסטרואיד לא מנע את האטרופיה לחלוטין, אולם הפחית אותה בשיעור ממוףצע של 37%.
מעבודה זו עולה שמתן משולב של סטרואידים פוטנטיים עם טזרוטן ג'ל בפסוריאזיס, עשוי למנוע או להפחית האטרופיה בעור המושרית ע"י הסטרואידים.

Kaidbey K. et. Al.: Pilot study to determine the effect of tazaroten gel 0.1% on steroid- induced epidermal atrophy. Int. J. Dermatol 2001,40,468-471

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה