טיפול תוך ורידי בציקלוספורין כנגד טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים בהתקף חריף של Ulcerative colitis

בערך 15% מחולי קוליטיס כיבית (UC) יסבלו מהתקף חריף הדורש אישפוז בשלב כלשהו של מחלתם.
טיפול תוך-ורידי עם קורטיקוסטרואידים נחשב לאבן הפינה של הטיפול במצבים אלו תוך שהוא מביא לשיפור בכ- 60% מן המקרים תוך 5 ימים. מקרים שלא הגיבו לטיפול זה הצריכו לעתים טיפול ניתוחי של כריתת המעי הגס. בשנים האחרונות מוצע לחולים בהם לא נצפה שיפור, הוספת טיפול בציקלוספורין תוך-ורידי לטיפול בקורטיקוסטרואידים. ציקלוספורין הוא חלבון ליפופילי המתערב בתגובה החיסונית התאית תוך שהוא חוסם יצירת אינטרלויקין 2 על ידי תאי T.
עבודות לא מבוקרות הראו כי כ-80% ממקרי הקוליטיס העקשנית הגיבו לטיפול בציקלוספורין. מקובל כי לאחר שמושגת תגובה ראשונית לציקלוספורין תוך-ורידי, מועבר הטיפול לציקלוספורין פומי בשילוב סטרואידים פומיים ובדרך כלל שילוב של אימורן פומי. במשך הזמן מתבצעת גמילה הדרגתית של הסטרואידים והטיפול בציקלוספורין מופסק לאחר 4-3 חדשים שהם "חלון הזמן" שבו כבר מתחיל האימורן לפעול.

מטרת העבודה הנוכחית:
להשוות טיפול ראשוני בציקלוספורין תוך-ורידי כטיפול יחיד בהתקף חריף של UC מול טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים, במקביל נבדקה השאלה: האם במקרים בהם תושג רמיסיה ניתן להמשיך עם אימורן בלבד?

נבדקים ושיטות:
חולי UC בהתקף חריף חולקו באקראי לקבוצות, האחת טופלה בעירוי ציקלוספורין במינון של 4 מ"ג/ק"ג ליום והשניה טופלה במתילפרדניזולון 40 מ"ג/יום. לאחר 8 ימי טיפול המשיכו החולים בהם נצפה שיפור בטיפול שקיבלו באופן פומי בשילוב עם אימורן. המעקב אחר החולים כלל מעקב קליני, אנדוסקופי ובאמצעות מיפוי מעיים עם כדוריות דם לבנות מסומנות. בוצע מעקב מיוחד אחר התפקוד הכלייתי באמצעות בדיקת פינוי אינולין. המעקב בוצע לאורך 12 חדשים.

תוצאות:

במחקר נכללו 30 נבדקים. לאחר 8 ימי טיפול ראשונים הגיבו לטיפול (53%) 8/15 מהמטופלים בסטרואידים, ו- 9/14 (64%) מהמטופלים בציקלוספורין תוך-ורידי. מתוך אלו שלא הגיבו לטיפול בתרופה בודדת, הגיבו 3/7 מקבוצת המתילפרדניזולון ו- 1/3 מקבוצת הציקלוספורין לטיפול משולב של 2 התרופות. לא נצפו תופעות לוואי משמעותיות ב-2 זרועות הטיפול. התוצאות מוצגות באופן גרפי בתמונה הבאה:

תמונה 1: התגובה לציקלוספורין (A) ומתיל פרדניזולון (B)- העמודות החלולות מסמנות את מדד פעילות המחלה לפי ליכטיגר ביום 0 והעמודות המלאות- מדד פעילות המחלה ביום 8.

כעבור 12 חודש 7/9 (78%) מקבוצת הציקלוספורין שמרו על רמיסיה לעומת 3/8 (37%) מקבוצת הפרדניזולון. לא נצפו תלונות משמעותיות או הפרעה בתפקוד הכלייתי.

מסקנות:
טיפול בציקלוספורין תוך-ורידי כטיפול יחיד הינו יעיל ואפקטיבי כטיפול בהתלקחות חדה וחמורה של קוליטיס כיבית

Intravenous cyclosporine versus intravenous corticosteroids as single therapy for severe attacks of ulcerative colitis. D'Haens G, Lemmens L, Geboes K, Vandeputte L, Van Acker F, Mortelmans L, Peeters M, Vermeire S, Penninckx F, Nevens F, Hiele M, Rutgeerts P. Gastroenterology 2001 May;120(6):1323-9

למאמר :

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה