הערכת רמות סמנים בדם לחיזוי אירועים קרדיווסקולאריים בחולי סוכרת (Heart)

במאמר שפורסם בכתב העת Heart מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי GDF-15 (Growth Differentiation Factor 15) ו-hs-TnT (High Sensitive Troponin) הינם סמנים בולטים ובלתי-תלויים למחלות לב וכלי דם, המשפרים את יכולת החיזוי של בדיקת NT-proBNP (N-terminal Pro B-type Natriuretic Peptide) בחולי סוכרת.

החוקרים מסבירים כי השערתם הייתה כי סמנים המייצגים מסלולים פתופיזיולוגיים שונים של טרשת עורקים, GDF-15, NT-proBNP ו-hs-TnT, עשויים לשפר את יכולת חיזוי הסיכון הקרדיווסקולארי בחולים עם סוכרת מסוג 2.

מדובר במחקר פרוספקטיבי שכלל 746 חולים עם סוכרת מסוג 2, שהיו במעקב במשך עד 60 חודשים. תוצא הסיום העיקרי הוגדר כאשפוז לא-מתוכנן בשל מחלה קרדיווסקולארית או תמותה.

החוקרים מדווחים כי תוצא הסיום העיקרי תועד ב-171 חולים (22.9%). מניתוח סטטיסטי חד-משתני עלה כי GDF-15 וכן hs-TnT סיפקו מידע פרוגנוסטי משמעותי. גם לאחר תקנון לגורמי סיכון מוכרים למחלות לב וכלי דם, GDF-15, hs-TnT ו-NT-proBNP נותרו גורמים מנבאים משמעותיים לתוצא הסיום (logGDF-15 יחס סיכון של 1.37, loghs-TnT יחס סיכון של 1.43; logNT-proBNP יחס סיכון של 1.45).

בנוכחות מספר סמנים מוגברים הסיכון לאירוע קרדיווסקולארי בטווח הארוך היה גבוה יותר. תוספת hs-TnT ו-GDF-15 למודל אפס שכבר כלל NT-proBNP הובילו לשיפור סיווג מחדש של 33.6% מהחולים (11.1% בחולים עם אירוע קרדיווסקולארי, 22.5% בחולים ללא אירוע קרדיווסקולארי).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסמנים בדם שתוארו במחקר הנוכחי עשויים לסייע בחיזוי הסיכון הקרדיווסקולארי של חולי סוכרת.

Heart. 2016;102(24):1963-1968

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה