הלכה ורפואה ב’יד שרה’ : פדיון הבן לתינוק שנולד לאחר הפלה של תאומו /מאת הרב יעקב וינר

אישה שהרתה בתאומים ואחד מהם הוצא בתחילת ההיריון בניתוח קיסרי מאחר שהיה מחוץ לרחם, ואילו השני נולד בן בריא ושלם. האם במקרה זה יש לקיים בבן מצוות ‘פדיון הבן’?

         

שאלה שהופנתה אל המכון לרפואה והלכה, כדלהלן:

כבוד הרב שלום רב! נישאנו אני ואשתי לפני כשלש שנים. לפני כשנה התעברה אשתי בתאומים, ובשבוע השמיני להריונה התגלה בבדיקה שאחד מהעוברים מצוי מחוץ לרחם ולכן הוציאו אותו באמצעות ניתוח קיסרי. העובר השני נולד לפני כמה שבועות – בן בריא ושלם, ברוך ה’.

יודע אני את ההלכה הקובעת שבן הנולד בניתוח קיסרי אינו נחשב כ’בכור’ לענין מצוות ‘פדיון הבן’ (עניינה של מצוה זו – נתינת חמשה שקלי כסף לכהן מיוחס, על מנת לפדות את הבן מקדושת הבכורה).

שאלתי היא: האם הבן שנולד לנו נחשב כבכור ומצוה לפדותו מן הכהן, או שאינו בכור מאחר שקדם לו העובר שהוצא בניתוח בתחילת ההריון?

תשובה: בשולחן ערוך (יורה דעה סימן שה סעיף כב-כג) מבואר, שאשה שהפילה את עוברה בתחילת ההריון, קודם שעברו ארבעים יום מתחילתו, הנולד אחריו נחשב בכור, ויש לפדותו. אבל אם הפילה עובר לאחר שעברו ארבעים יום מתחילת ההריון, הנולד אחריו אינו בכור ואין לפדותו. ומבואר שם עוד (סעיף כד), שתינוק שנולד ראשון לאמו כשהוא “יוצא דופן”, כלומר שנולד בניתוח קיסרי, ולאחר מכן נולד לאותה אם בן נוסף בלידה טבעית, שניהם פטורין ממצות פדיון הבן, הראשון – מפני שלא יצא מצוואר הרחם אלא מדופן הבטן, והשני – מפני שקדמו אחר והוא אינו ראשון לאמו.

על דברי השולחן ערוך האחרונים בענין הנולד בניתוח קיסרי, כתב שם הט”ז (ס”ק כ), שהטעם שהבן השני אינו נחשב כבכור, הוא לפי שבבכור ישנם שתי הלכות: א. יש בו קדושה אותה יש לפדות באמצעות הכהן. הלכה זו תלויה בהיותו “פטר רחם”, כלומר ראשון שיוצא מצוואר הרחם של אמו. ב. חלקו של הבכור בירושת הוריו כפול מיתר אחיו. הלכה זו תלויה בהיותו ראשון לאביו. על כן, במקרה המבואר בשולחן ערוך, אף שהבן הנולד שני הוא ראשון ליציאה מצוואר רחם אמו, מכל מקום אין בו קדושת בכור, מאחר שהוא אינו בכור לאביו. כמו כן גם אחיו הגדול, אף שהוא בכור לאביו אינו נחשב כבכור לירושת הוריו ולא יקבל פי שניים בירושה. כלומר, בכדי להגדיר את הבן כ’בכור’, צריך שיתקיימו בו שני תנאים: א. שיהיה הבן הראשון של אביו. ב. שיהיה הבן הראשון שיצא מרחם אמו בדרך הטבעית, ללא ניתוח. 

וכתב על כך הגאון רבי  עקיבא איגר (הגהותיו לשולחן ערוך, שם), שבמקרה שנולד תחילה תינוק מת בניתוח קיסרי, ואחר כך נולד בן בלידה טבעית, בן זה נחשב כבכור הן לענין ירושת הוריו, שהרי הוא ראשון שנולד חי לאביו, והן לקדושת בכור, מאחר שהוא הראשון שנולד לאמו דרך צוואר הרחם, ויש לפדותו מהכהן.

לסיכום – בנידון השאלה: על פי דברי הפוסקים, מאחר שהעובר הוצא על ידי ניתוח קיסרי, ואילו הבן החי הוא הראשון שנולד לאביו ולאמו בדרך טבעית, יש לו קדושת בכור וצריכים לפדותו מהכהן.

הכותב – הרב יעקב וינר שליט”א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות. האמור במאמר אינו הלכה למעשה, ובכל שאלה יש לפנות לרב מוסמך.

ניתן לפנות במייל machonr@yadsarah.org.il בטלפון 02-6444590, ובכתובת שדרות הרצל 124 ירושלים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה