מדד HEART מסייע בהערכת חולים עם כאבי חזה בחדרי מיון (Ann Intern Med)

מדד HEART (משמש לקיצור הכולל History, Electrocardiogram, Age, Risk factors, Troponin) הינו כלי בטוח לקבלת החלטות להערכת חולים הפונים לחדרי מיון בשל כאבי חזה, כך עולה מתוצאות מחקר העדר-נחיתות, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

להערכת ההשפעה של מדד HEART על תוצאות החולים ושימוש בשירותי בריאות, החוקרים כללו במחקר 3,648 חולים שפנו לתשעה חדרי מיון בהולנד בשל כאבי חזה. ניתוח הנתונים כלל 1,827 חולים שקיבלו טיפול סטנדרטי ו-1,821 חולים שהשלימו הערכה על-בסיס מדד HEART להנחיית החלטות טיפול ואשפוז.

כל בתי החולים החלו בטיפול סטנדרטי, אך כל שישה שבועות, בית חולים אחד נבחר באקראי למעבר לטיפול על-בסיס HEART.

עם טיפול סטנדרטי, רופאים השלימו הערכה לתסמונת כלילית חדה באמצעות כלים שכללו בדיקות מעבדה, אק”ג, בדיקה גופנית, היסטוריה רפואית, הדמיה, הנחיות, ניסיון אישי וגורמי סיכון מעבר לאלו הנכללים ב-HEART.

רופאים שהתבססו על מדד HEART להנחיית הטיפול התבססו על בירור שגרתי בשילוב עם חישוב מדד HEART. החוקרים מציינים כי בניגוד למחשבוני סיכון אחרים לכאבי חזה, מדד HEART פותח על-בסיס הנסיון הקליני בלבד.

הממצאים הוכיחו  העדר-נחיתות, כאשר בקבוצת HEART תועדה לאחר שישה שבועות היארעות נמוכה ב-1.3% של תוצא הסיום העיקרי, שהוגדר כסיבוכים לבביים מג’וריים,.

החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בשחרור מוקדם, אשפוזים חוזרים, ביקורים חוזרים בחדרי מיון, ביקורים במרפאות חוץ, או ביקורים למרפאות כלליות. עוד הם מציינים כי לא זוהו הבדלים בין תתי-קבוצות נשים, קשישים וחולי סוכרת בקבוצות HEART או טיפול סטנדרטי.

מהנתונים עולה כי רק 20% מהחולים שפנו לחדרי מיון בשל כאבי חזה נדרשו לאשפוז מיידי לבית החולים וטיפול רפואי. היתר אובחנו עם מצבים לא-לבביים ושאינם מסכני-חיים וניתנים לטיפול על-בסיס אמבולטורי.

למרות זאת, החלטות שמרניות של הרופאים המטפלים הובילו לכך שכשני-שליש מהחולים מאושפזים ומשלימים בדיקות נוספות. למרות שההבדל האבסולוטי היה קטן בין קבוצת HEART ובין קבוצת הטיפול הסטנדרטי, ניתוח עלות-תועלת העריך כי טיפול על-בסיס HEART עשוי להוביל לחסכון של כ-43 מיליון דולרים בכל שנה בהולנד.

Ann Intern Med. Published online April 24, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה