מדד CAC אפסי מעיד על סיכוי נמוך למחלה כלילית משמעותית בחולים עם כאבי חזה (מתוך כנס ה-SCCT)

ממחקר רטרוספקטיבי גדול של חולים שפנו לחדר מיון עם כאב חזה חד ותסמונת כלילית חדה בסיכון נמוך-עד-בינוני, עולה כי מדד CAC (Coronary Artery Calcium) אפסי ניבא העדר מחלה כלילית חסימתית בסיכוי גבוה. מהנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-SCCT (Society of Cardiovascular Computed Tomography) עולה כי מבין החולים הסימפטומטיים בסיכון נמוך-עד-בינוני לתסמונת כלילית חדה, במעט למעלה ממחצית תועד מדד CAC אפסי, ומבין אלו, רק ב-0.7% תועדה מחלה כלילית חסימתית (היצרות של מעל 50%).

להערכת הקשר בין מדדי CAC ובין היקף נגעים כליליים, החוקרים זיהו 5,129 חולים עם כאב חזה חד, שפנו לחדר מיון בין 2010-2015, בסיכון נמוך-עד-בינוני לתסמונת כלילית חדה. כלומר, מדד הסיכון TIMI Risk Score עמד על עד שתי נקודות, טרופונין היה שלילי, עם תרשים אק”ג תקין או לא-אבחנתי. לפי הפרוטוקול במרכז הרפואי, חולים אלו השלימו בדיקת CT של העורקים הכליליים.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 55 שנים ומעט יותר ממחציתם היו נשים (55%). בלמעלה ממחצית מהמשתתפים (56%) תועד מדד CAC אפסי ובמרביתם (95.4%) לא תועדה היצרות עורקים כליליים.

מבין יתר החולים עם מדד CAC אפסי, ב-112 (3.9%) תועדה מחלה כלילית לא-חסימתית וב-21 חולים (0.7%) תועדה מחלה כלילית חסימתית. מבין 21 החולים עם מדד CAC אפסי ומחלה חסימתית, ב-11 חולים הושתלו תומכנים.

שיעור מחלה כלילית חסימתית היה גבוה כפליים בקרב מעשנים, בהשוואה ללא-מעשנים (1.9% לעומת 0.7%) ובחולים עם סוכרת לעומת חולים ללא סוכרת (1.4% לעומת 0.7%), וכן היה גבוה יותר בחולים מעל גיל 60 לעומת חולים צעירים יותר.

לבדיקת CAC הייתה רגישות גבוהה (96%) וערך מנבא שלילי (99.3%), אך סגוליות נמוכה (62.4%) וערך מנבא חיובי הרבה יותר נמוך (22.4%). הדיוק האבחנתי של הבדיקה עמד על 65.8%.

מתוך כנס ה-SCCT

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה