דיאטה ים תיכונית אינה משפרת הישרדות חולים לאחר אי-ספיקת לב חדה (JACC Heart Fail)

בקשישים לאחר אירוע של אי-ספיקת לב חדה, הקפדה על דיאטה ים תיכונית לא השפיעה על הסיכון לתמותה  בטווח הארוך, כך עולה מתוצאות מחקר MEDIT-AHF (Mediterranean Diet in Acute Heart Failure), שפורסמו בכתב העת JACC: Heart Failure.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי דיאטה ים תיכונית הינה כלי שימושי במניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם. עם זאת, לא ידוע אם הקפדה על דיאטה זו מלווה בתוצאות טובות יותר בחולים שכבר פיתחו אירוע של אי-ספיקת לב חדה.

החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי, שכלל חולים שאובחנו עם אי-ספיקת לב חדה בשבעה חדרי מיון בספרד. הם כללו חולים רק במידה והם או קרובי המשפחה שלהם יכלו להשיב למדד בן 14 נקודות להערכת היענות לדיאטה ים תיכונית, אשר שימש לסיווג המטופלים עם היענות טובה (לפחות 9 נקודות) או ללא היענות (עד 8 נקודות). התוצא העיקרי היה תמותה מכל-סיבה בתום המעקב, ותוצאי סיום משניים כללו ביקור חוזר בחדר המיון, ללא אשפוז, בתוך שנה אחת, אשפוז חוזר, תמותה ותוצא משולב של כל תוצאים אלו.

מדגם המחקר כלל 991 משתתפים, בגיל ממוצע של 80 שנים; 523 הקפידו על דיאטה ים תיכונית (52.9%).

לאחר מעקב ממוצע של 2.1 שנים, לא תועדו הבדלים בהישרדות בין אלו שהקפידו ואלו שלא הקפידו על דיאטה ים תיכונית (יחס סיכון להיענות של 0.86, לא-מובהק סטטיסטית). השיעור המצטבר של ביקורים חוזרים בחדר המיון במדגם כולו עמד על 24.5% (יחס סיכון של 1.10, לא-מובהק סטטיסטית), שיעור האשפוזים עמד על 43.7% (יחס סיכון של 0.74, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית), שיעורי התמותה עמדו על 22.7% (יחס סיכון של 1.05, לא מובהק סטטיסטית).

תקנון לפי גיל, יתר לחץ דם, מחלת עורקים היקפית, אירועים קודמים של אי-ספיקת לב חדה, טיפול בסטטינים וצורך בתמיכה נשימתית בחדר המיון הובילו לתוצאות דומות, ללא הבדלים מובהקים סטטיסטית בתמותה (יחס סיכון של 0.94, הבדל לא-מובהק סטטיסטית), עם שמירה על הבדל מובהק סטטיסטית בשיעור האשפוזים עם היענות לדיאטה ים תיכונית (יחס סיכון של 0.76).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הקפדה על דיאטה ים תיכונית לא השפיעה משמעותית על שיעורי התמותה בטווח הארוך לאחר אירוע של אי-ספיקת לב חדה, אך לוותה בשיעור נמוך יותר של אשפוזים חוזרים במהלך השנה העוקבת.

JACC Heart Fail 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה