עליה קלה בקצב הלב מעלה סיכון לתחלואה ותמותה (JAMA Cardiology)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

שינויים בדופק לאורך זמן, אפילו בתוך הטווח הנורמלי, קשורים בסיכון גבוה יותר לתוצאים שליליים, לבביים ולא לבביים. כך על פי מחקר שפורסם ב JAMA of Cardiology ב 24 בינואר.

מטרת המחקר היתה לבדוק האם הדופק במנוחה (נבדק כ time-updated heart rate, המוגדר כדופק האחרון שנמדד בסוף המחקר או לפני תוצא כלשהוא) והפרשי הדופק (HRΔ) לאורך זמן קשורים עם תוצאים קרדיווסקולרים ותוצאים בכלל.

המחקר היה מחקר עוקבה מבוסס אוכלוסייה, בו הוכללו 15,680 מטופלים אשר לקחו חלק בAtherosclerosis Risk in Communities cohort study. הדופק במנוחה של המטופלים תועד בתחילת המחקר, ובמהלך 3 ביקורי מעקב בין השנים 1987-1998. הפרש הדפקים נמדד על ידי בדיקת השינוי בקצב הלב מהביקור הקודם. המטופלים היו במעקב עד 31 בדצמבר 2014, וסך הכל 28 שנה במעקב. המחקר הנוכחי בוצע בין מרץ 2014 ויוני 2016. הערכים למדידה היו דופק בסיסי במנוחה, דופק אחרון, והפרשי הדפקים. התוצאים העיקריים שנבדקו היו תמותה מכל סיבה, אי ספיקת לב, אוטם בשריר הלב, שבץ, ותמותה קרדיווסקולרית ולא קרדיווסקולרית.

מתוך 15,680 המטופלים, 8656 (55.2%) היו נשים, הגיל הממוצע היה 54 שנים. 4218 (26.9) היו אפרו-אמריקאים. Time-updated HR ו HRΔ היו קשורים בתמותה, אירועי אי ספיקת לב, אירועי אוטם בשריר הלב, שבץ, ותמותה לבבית ולא לבבית, כאשר השוו עם הדופק הבסיסי (baseline HR). לדוגמא, HRΔ מביקור קודם היה קשור בעליה בסיכון לתמותה מכל סיבה (adjusted hazard ration 1.12, CI 1.10-1.15, p<0.001 עבור כל עליה של 5 פעימות לדקה מהביקור האחרון). גם time-updated HR היה קשור בעליה בסיכון לתמותה מכל סיבה (adjusted HR 1.14, CI 1.12-1.17, p<0.001 עבור כל עליה של 5 פעימות לדקה).

מסקנת החוקרים ממחקר עוקבה זה היא שעליה ב time-updated ו HRΔ קשורים בתחלואה קרדיווסקולרית ושבץ וכן בתמותה.

לדברי ד”ר סקוט סולומון מאוניברסיטת Brigham and Womens Hospital בבוסטון, למרות שדופק הוא חלק אינטגרלי מהבדיקה הפיזיקלית, רופאם נוטים לא לשים לב לשינוי בערכים אם הם נופלים בתוך הטווח התקין. דופק במנוחה שעלה בתוך שנתיים מ 60 ל 75 פעימות בדקה, עשוי כלל לא למשוך את תשומת ליבנו, אך עלול לבשר פרוגנוזה שלילית עבור המטופל. עוד הוא מציין כי קיים קושי בקביעת סיבתיות במחקר שהינו תצפיתי. עם זאת, המחקר מראה עדות נוספת לחשיבות שיפור הכושר הגופני, והחשיבות של מדידת הדופק כמדד משמעותי.

Association of Resting Heart Rate and Temporal Changes in Heart Rate With Outcomes in Participants of the Atherosclerosis Risk in Communities Study. Jama Cariology. January 24, 2018.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה