הממשלה אישרה היום פה אחד תכנית לאומית לקידום תחום הבריאות הדיגיטלית עלות התכנית 922 מיליון שקל בחמש שנים

סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן: “חשוב לנצל את ההתקדמות הטכנולוגית לטובת קידום מערכת הבריאות .

אנחנו משקיעים בנושא משאבים רבים על מנת שההשקעה תניב פרי חוזר לטובת המערכת עצמה.

אני שמח שכל השותפים בממשלה נרתמו לטובת המהלך שמשרד הבריאות יזם ואני בטוח שנצליח להוביל מהלך חיובי לטובת המערכת כולה.?

מנכל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: “המטרה היא להקפיץ את רמת הבריאות במדינה לטובת כלל התושבים ולפתח תעשיות מדעי החיים כמו בהיי-טק ובסייבר הישראלי. יגיעו לכאן חברות בינלאומיות שיקימו מרכזי פיתוח, מרכזי מחקר ומערכת הבריאות הישראלית תרוויח מזה. זה מנוע שיפור למערכת וצמיחה למשק הישראלי. אם נממש את החזון נשים את ישראל ומערכת הבריאות הישראלית במקום אחר לגמרי.”

במסגרת התכנית תנקוט הממשלה שורה ארוכה של צעדים שמטרתם להנגיש שימוש במאגרי המידע הרפואיים שקיימים בקופות החולים כדי לקדם מחקרים ויזמות בתחום הרפואה המותאמת אישית והרפואה המונעת. תהליך זה נעשה בשקיפות מלאה ומטרתו להבטיח שמירה על האינטרסים של הציבור הרחב.
מה זה אומר ?
בעשורים האחרונים נשמרים נתונים באופן דיגיטלי במערכת הבריאות הישראלית. נתונים אלו קיימים במוסדות רפואיים שונים ומכילים ידע רפואי רב. המידע נשמר במערכת הבריאות כחלק מתהליך הטיפול הרפואי. שימוש במידע הזה למטרה שאינה הטיפול הישיר.
לדוגמה, בקופת חולים, ניתחו בכלי BIG DATA, תוצאות בדיקות דם ופיתחו אלגוריתם, שמאפשר לזהות בבדיקות דם שגרתיות של מטופלים, פוטנציאל לחלות בסרטן המעי הגס. כיום הרופאים מיישמים את השיטה בפועל. שיטה חדשנית זו מאפשרת לאתר התפתחות סרטן בשלבים מוקדמים ביותר טרם הופעת תסמינים ומאפשרים טיפול מוקדם לחולים.    
מהם יתרונות השימוש במידע ?
השימוש בעל פוטנציאל משמעותי לייצר שיפור בטיפולים הרפואיים הניתנים לציבור המטופלים ולכן תחום זה מתפתח בקצב מואץ בעולם ובישראל. נתונים אלה מאפשרים לנתח מגמות תחלואה באוכלוסייה, להסתייע בידע מטיפולים קודמים, לאתר גורמי סיכון להתפתחות מחלות ולמניעתן, לפתח תרופות ומוצרים טכנולוגיים, לקדם רפואה מותאמת אישית.  בכל העולם עושים שימוש במידע בריאות ובישראל לא ממצים את הפוטנציאל, למרות שאיכות המידע כאן היא הגבוהה בעולם.

משרד הבריאות – למען האינטרסים של הציבור
משרד הבריאות מקדם תהליך לאסדרת השימושי במידע, על מנת להבטיח כי השימוש במידע נעשה באופן ראוי וערכי, תוך הגדרת כללי שימוש ברורים.
משרד הבריאות נחוש לקדם את המחקר הרפואי והחדשנות, בשקיפות, תוך שמירה על האינטרס הציבורי, הפרטיות והסודיות הרפואית.
משרד הבריאות פועל לקידום תרבות של הוגנות ואחריות, לטובת כלל המטופלים ובכך להציב את מערכת הבריאות הישראלית בקדמת החדשנות הרפואית העולמית. המשרד רואה חשיבות רבה בהגנה על האינטרס הציבורי במהלך שימושים אלו ופועל להבטחת היכולת להגן על זכויות המטופלים, בדגש על שמירת הזכות לפרטיות ולחיסיון רפואי.
תהליך האסדרה
בשלב ראשון, פורסמו חוזרי מנכ”ל משרד הבריאות, המסדירים ומבהירים (במסגרת המצב החוקי הקיים) את הכללים לביצוע שימוש משני והנגשת מידע ממערכת הבריאות וכן את הכללים לביצוע שיתופי פעולה המבוססים על מידע בריאות.
במקביל, ועדה בראשותו של ד”ר בעז לב, בחנה מזה תקופה את הנושא והגישה את המלצותיה למנכ”ל המשרד. המשרד יפרסם את ההמלצות לציבור הרחב ויפעל ליצירת אסדרה עתידית מתקדמת באמצעים העומדים לרשותו, בהסתמך על המלצות הועדה.

תרבות של הוגנות ואחריות
ארגוני הבריאות בישראל החלו לבצע שימושים מתקדמים וחדשניים בטכנולוגיות מידע, ובראשם מחקרים פורצי דרך באמצעות שימוש בכלי ניתוח של נתוני עתק (Big Data). מחקרים אלו נעשים בשיתוף מכוני מחקר, מוסדות אקדמיים מובילים וחברות הנמצאות בקדמת הטכנולוגיה. יצירת תרבות של הוגנות ואחריות, בנוגע לשימוש במידע, מהווה תנאי הכרחי למימוש הפוטנציאל הגלום במידע.

בברכה,

אייל בסון, דובר משרד הבריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה