חשיפה לרמות גבוהות של אור מלאכותי בלילה מלווה בסיכון מוגבר לממאירות (Environ Health Perspect)

מהמחקר הראשון להערכת תמונות של כדור הארץ בשעות הלילה, אשר נלקחו ע”י אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית, עולה כי חשיפה לרמות גבוהות של אור מלאכותי בלילה (ALAN או Artificial Light At Night) בספקטרום הכחול לוותה בסיכון מוגבר לשתי מחלות ממאירות.

מדגם המחקר כלל 1,219 נשים עם סרטן שד, 1,385 נשים ללא ממאירות אשר שימשו כביקורות, 623 גברים עם סרטן ערמונית ו-879 גברים ללא ממאירות אשר שימשו כביקורות. הם קבעו את החשיפה ל-ALAN בתוך הבית באמצעות שאלונים וחשיפה ל-ALAN מחוץ לבית נבחנה באמצעות תמונות מתחנת החלל הבינלאומית, אשר היו זמינות לברצלונה ומדריד בשנים 2012-2013. נתונים אלו סיפקו לחוקרים הזדמנות לקבוע את כמות החשיפה לאור בלילה, כולל אור בספקטרום הכחול, בכל אחת מהשכונות של המשתתפים במחקר.

החוקרים מדווחים כי חשיפה מחוץ לבית לאור מלאכותי בספקטרום הכחול לוותה בסיכון מוגבר לסרטן שד (יחס סיכויים של 1.47 בהשוואה השלישון העליון והתחתון) וסרטן ערמונית (יחס סיכויים של 2.05).

עם זאת, החוקרים מציינים כי לאור אופי המחקר הרטרוספקטיבי, לא ניתן לקבוע כי מדובר בקשר סיבתי. יתרה מזאת, לא כל מדדי המחקר העידו כי כל חשיפה לאור היא מזיקה. לדוגמא, בקרב אלו שנחשפו בעוצמה הגבוהה ביותר, לעומת העוצמה הנמוכה ביותר של ALAN בטווח הגלוי, תועדה שכיחות גבוהה של ביקורות בהשוואה לחולי סרטן, בפרט חולי סרטן ערמונית.

בקרב גברים שישנו בחדרים די מוארים תועד סיכון מוגבר לסרטן ערמונית (יחס סיכויים של 2.79), בהשוואה לאלו שדיווחו כי ישנו בחשכה מלאה. מנגד, בנשים שישנו בחדרים די מוארים תועד סיכון מעט מופחת לסרטן שד (יחס סיכויים של 0.77).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצטרפים לבסיס העדויות הקושר בין חשיפה לאור ובין הסיכון לסרטן שד. יתרה מזאת, הנתונים מעידים כי זיהום אור לילה הינו גורם סביבתי חשוב, בדומה לזיהום מים או אוויר.

Environ Health Perspect. Published online April 23, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה