הנחיות חדשות מטעם ה-ADA ו-EASD תומכות בהערכה ראשונית של המצב הקרדיווסקולארי (מתוך כנס ה-ADA)

גישת הטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2 תתחיל בהערכת נוכחות מחלה קרדיווסקולארית, מחלות אחרות והעדפות המטופל, כך על-פי טיוטת המלצות משותפות מטעם ה-ADA (American Diabetes Association) וה-EASD (European Association for the Study of Diabetes). הגרסה האחרונה של העדכון של המלצות לטיפול משנת 2015 מטעם שני האיגודים תוצג בכנס השנתי הקרוב מטעם ה-EASD.

מטרת ההצהרה המשותפת נועדה לסייע לרופאים לנווט בין אפשרויות הטיפול המורכבות בהיפוגליקמיה בחולים עם סוכרת מסוג 2, עם דגש מיוחד על נתונים שפורסמו משנת 2014, כולל אלו שהציעו תועלת קרדיווסקולארית לטיפול במעכבי SGLT-2 ואגוניסטים לקולטן ל-GLP-1.

המסמך עדיין תומך במתן מטפורמין כטיפול קו-ראשון, אך כעת ישנה העדפה לאגוניסטים ל-GLP-1 או מעכבי SGLT-2 כטיפול קו-שני על-פני אינסולין, בתלות במאפייני החולים וסוגיות אחרות, דוגמת עלות/זמינות התרופות.

ההמלצה החדשה תהיה הערכת המצב הקרדיווסקולארי כצעד ראשון בניסוח גישת הטיפול. אלגוריתמים נפרדים ישמשו לחולים עם מחלה קרדיווסקולארית טרשתית ואלו עם אי-ספיקת לב.

שינויי אורחות חיים ומטפורמין עדיין נחשבים לאבני הפינה של הטיפול, אם כי הפאנל היה חלוק בהמשך החשיבות של מטפורמין כטיפול תרופתי קו-ראשון. בסופו של דבר, הם הסכימו לדבוק בהמלצה בשלב זה, בשל העלות הנמוכה וההוכחות בנוגע לבטיחות ויעילות הטיפול.

לאחר מכן, בחולים עם מרכיב מחלה קרדיווסקולארית טרשתית בולטת, ההמלצה היא למתן אגוניסט ל-GLP-1 בעל תועלת קרדיווסקולארית מוכחת, או מעכבי SGLT-2 בעל תועלת קרדיווסקולארית מוכחת (בתנאי והתפקוד הכלייתי של החולה מאפשר זאת), בסדר זה. סדר התרופות הפוך בחולים בהם אי-ספיקת לב בולטת: מתן תחילה של מעכב SGLT-2 המוכח כמפחית אי-ספיקת לב (במידה והתפקוד הכלייתי מאפשר זאת), עם אגוניסט ל-GLP-1 בעל תועלת קרדיווסקולארית מוכחת כאפשרות חליפית.

העדכון משנת 2015 הוא ההמלצה כי תהיה התייחסות תחילה למחלות רקע אלו, מאחר והן משפיעות על בחירת הטיפול התרופתי. נוכחות מחלה קרדיווסקולארית הינה עדות מספקת לבחירת תרופות מסוימות לאיזון סוכרת.

האלגוריתם אינו מפרט באופן ספציפי כי יש להוסיף מעכב SGLT2 או אגוניסט ל-GLP1 רק אם החולה אינו מגיע ליעד המוגלובין מסוכרר עם מטפורמין ושינוי אורחות חיים: בחירת המילים היא מתירנית בשלב זה. בתוך משפחות התרופות, ניתנה העדפה ל-Liraglutide מבין האנאלוגים ל-GLP1 על-בסיס מחקר LEADER ול-Empagliflozin מבין מעכבי SGLT-2 על-בסיס תוצאות מחקר EMPA-REG OUTCOME.

בחולים ללא מחלה קרדיווסקולארית או אי-ספיקת לב, העדיפות בשלב הבא הוא לשים דגש על צרכיי המטופל הפרטני והעדפה להימנעות מעליה במשקל והיפוגליקמיה.

במסמך הסופי תהיה גם התייחסות לסוגיית אי-ספיקת כליות כרונית, טיפול תזונתי, ניתוח בריאטרי, התחלת טיפול בזריקות והצעות אודות הפחתת טיפול פומי לאחר התחלת טיפול בזריקות. עוד תהיה התייחסות לנושאי עלות טיפול תרופתי.

מתוך כנס ה-ADA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה