האם לאיכות הדיאטה השפעה על תוצאות הפרעה דו-קוטבית? (מתוך הכנס ה-31 מטעם ECNP)

איכות הרכב התזונה ומדד מסת הגוף עשויים לנבא תוצאות בחולים עם הפרעה דו-קוטבית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך כנס ה-European College of Neuropsychopharmacology.

מטרת המחקר הייתה לקבוע אם איכות הדיאטה, מדד דלקתי של הדיאטה ומדד מסת הגוף מנבאים תגובה לטיפול. המחקר כלל 133 חולים עם הפרעה דו-קוטבית אשר חולקו באקראי לקבוצת פלסבו, NAC (N-Acetylcysteine) בלבד, או משלב של תכשירים המגבירים פעילות מיטוכונדריאלית.

הטיפול המשולב כלל NAC, Acetyl L-Carnitine, Ubiquinone, Alpha Lipoic Acid, Magnesium, Alpha-Tocopherol, Cholecalciferol, Retinyl Palmitate, Calcium Ascorbate Dehydrate וויטמיני B.

מדד מסת גוף נמדד בתחילת המחקר והחולים השלימו הערכה כל ארבעה שבועות לאורך 16 שבועות הטיפול ושוב לאחר סיום ההתערבות בביקור לאחר 20 שבועות. איכות התזונה נקבעה על-פי המרת מדדי שאלון Food Frequency Questionnaire  למדד Australian Recommended Food Score ומדד Energy-adjusted Dietary Inflammatory Index.

בניתוח הנתונים הנוכחי, החוקרים בחנו אם איכות התזונה, מדד דלקתי של התזונה, או מדד מסת גוף ניבא את המדדים לאחר 20 שבועות על-פי המדדים הבאים:

·       מדד MADRS (Montgomery-Asberg Depression Rating Scale).

·       מדד BDRS (Bipolar Depression Rating Scale).

·       מדד CGI-I (Clinical Global Impression-Improvement).

·       מדד SOFAS (Social and Occupational Functioning Scale).

·       מדד LIFE-RIFT (Longitudinal Interval Follow-Up Evaluation Range of Impaired Functioning Tool), הבוחן את דרגת הליקוי התפקודי משנית לפסיכו-פתולוגיה.

המשתתפים בקבוצת הטיפול המשולב ובקבוצת NAC עם דיאטה באיכות גבוהה יותר חוו שיפור גדול יותר משמעותית במדדי CGI-I ו-BDRS, בהוואה לאלו עם דיאטה באיכות נמוכה יותר או אלו בקבוצת הפלסבו.

בנוסף, בחולים עם דיאטה באיכות גבוהה יותר, ללא תלות בקבוצת הטיפול, תועד שיפור גדול יותר משמעותית במדדי MADRS, בהשוואה לאלו שצרכו דיאטה באיכות נמוכה יותר. לא תועדו קשרים מובהקים בין איכות התזונה ובין מדדי SOFAS או LIFE-RIFT.

התוצאות גם העידו כי בחולים בקבוצת הטיפול המשולב שצרכו גם דיאטה בעלת פוטנציאל דלקתי קטן יותר, תועד ליקוי פחות חמור במדד LIFE-RIFT, בהשוואה לקבוצת הפלסבו.

פוטנציאל דלקתי נמוך יותר בדיאטה נקשר עם מדדים גבוהים יותר בסולם SOFAS, ללא תלות בטיפול שניתן, בהשוואה לדיאטה פרו-דלקתית. החוקרים לא זיהו קשר בין מדדי MADRS, CGI-I ו-BDRS ובין המדד הדלקתי של הרכב התזונה.

החוקרים מצאו קשר בין מדד מסת גוף נמוכים יותר ובין מדדי CGI-I גבוהים יותר לאורך הזמן בחולים בקבוצת הטיפול המשולב או טיפול ב-NAC, בהשוואה לפלסבו. מנגד, באלו בקבוצת NAC, מדד מסת גוף נמוך יותר לווה בשיפור גדול יותר במדדי MADRS לעומת פלסבו. לא זוהו קשרים מובהקים בין מדדי מסת גוף ובין מדדי SOFA, LIFE-RIFT ו-BDRS.

מהנתונים עלה כי לאחר 16 שבועות, איכות התזונה השפיעה על התגובה לטיפול, כולל טיפול לדיכאון ודיכאון דו-קוטבי, כמו גם מדדי שנקבעו על-פי הערכת רופא. הפוטנציאל הדלקתי של הדיאטה השפיע על דרגת הליקוי התפקודי. מדד מסת הגוף גם השפיע על דרגת השיפור, כפי שנקבע לפי מדדי דיכאון ומדדים לפי הערכת רופא.

החוקרים מציינים כי למרות שמדובר בממצאים מעניינים, עדיין מדובר בנתונים מוקדמים ויש להשלים מחקרים נוספים בנושא.

מתוך הכנס ה-31 מטעם ECNP

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Leukemia and Lymphoma עולה כי סרקופניה הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם לימפומה ומלווה בשיעורים נמוכים יותר של הישרדות ללא-התקדמות מחלה ובשיעורי הישרדות כוללים נמוכים יותר בחולים לאחר השתלת מח עצם ובגברים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות אודות הקשר בין סרקופניה ולימפומה. כעת הם ביקשו לבחון את […]

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

  • יחס אלבומין:קריאטינין בשתן מנבא את הסיכון להיפרקלמיה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Kidney Med)

    יחס אלבומין:קריאטינין בשתן מנבא את הסיכון להיפרקלמיה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Kidney Med)

    בחולים עם יחס אלבומין:קריאטינין בשתן של 3,500 מ”ג/גרם ומעלה תועדו שיעורים גבוהים יותר של היפרקלמיה, עם שכיחות גבוהה של ההפרעה האלקטרוליטרית גם בחולים שקיבלו טיפול באנטגוניסטים לקולטן למינרלוקורטיקואידים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Kidney Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן הערכות שונות מאוד של שיעורי היארעות היפרקלמיה בחולים עם מחלת כליות […]

  • מה בין צריכת סיבים תזונתיים ובין הסיכון להיפרקלמיה בחולים תחת המודיאליזה? (J Ren Nutr)

    מה בין צריכת סיבים תזונתיים ובין הסיכון להיפרקלמיה בחולים תחת המודיאליזה? (J Ren Nutr)

    מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Renal Nutrition עולה קשר אפשרי בין צריכת סיבים תזונתיים ובין הסיכון להיפרקלמיה בחולים תחת טיפול המודיאליזה, כאשר צריכה יומית של מעל 15.33 גרם לוותה בירידה אפשרית בסיכון להפרעה האלקטרוליטרית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפרקלמיה הינה בעיה נפוצה בחולים תחת טיפולי המודיאליזה. בעשורים האחרונים, צריכה מופרזת של מזונות עתירי […]

  • הופעת סוכרת בילדות מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות בגיל מבוגר (Nat Mental Health)

    הופעת סוכרת בילדות מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות בגיל מבוגר (Nat Mental Health)

    במאמר שפורסם בכתב העת Nature Mental Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים המפתחים סוכרת מסוג 1 במהלך הילדות מצויים בסיכון מוגבר למספר הפרעות פסיכיאטריות בשלב מאוחר יותר בחייהם, כולל הפרעות חרדה ושימוש בחומרים. מחקרים קודמים הדגישו את הקשר בין הפרעות פסיכיאטריות ובין סוכרת במגוון קבוצות גיל, אך אלו כללו הגדרה […]

  • תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurosurgery עולה שכיחות גבוהה של תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עקב חבלת ספורט בספורטאים בבתי ספר תיכון ואלו עלולים להאט את ההתאוששות של הצעירים לאחר החבלה. החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 431 ספורטאים בבתי ספר תיכון (גילאי 14-18 שנים) שחוו זעזוע מוח על-רקע פעילות ספורט בתקופה […]

  • צריכת וויטמין A עשויה להפחית את הסיכון לדיכאון בחולים עם אי-ספיקת לב (ESC Heart Failure)

    צריכת וויטמין A עשויה להפחית את הסיכון לדיכאון בחולים עם אי-ספיקת לב (ESC Heart Failure)

    צריכה רבה של וויטמין A מלווה בסיכויים נמוכים יותר להופעת דיכאון בחולים עם אי-ספיקת לב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת ESC Heart Failure. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין צריכת וויטמין A ובין דיכאון בקרב חולים עם אי-ספיקת לב. לצורך מחקר החתך החוקרים אספו נתונים אודות חולים עם אבחנה של […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה