תסמונת Restless Leg Syndrome מלווה בסיכון מוגבר לאובדנות גם בהעדר דיכאון (Sleep Med.)

מתוצאות מחקר חדש עולה קשר הדוק בין תסמונת RLS (Restless Leg Syndrome) ובין מחשבות אובדניות והתנהגות אובדנית, גם בהעדר דיכאון, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Sleep Medicine.

מדגם המחקר כלל 192 משתתפים, בגיל ממוצע של 51 שנים. רוב המשתתפים סבלו מ-RLS בדרגה בינונית-עד-חמורה וכן נכללו 158 ביקורות תואמות.

החוקרים העריכו את הסיכון האובדני על-בסיס מדד Suicidal Behavior Questionnaire-Revised. היסטוריית דיכאון נבחנה על-בסיס מדד Brief Lifetime Depression Scale. המשתתפים נשאלו אם אי פעם חשו עצבות, דיכאון או חוסר-תקופה לאורך תקופה של למעלה משבועיים.

בחולים עם RLS תועדה שכיחות גבוהה יותר של היסטוריית דיכאון במהלך החיים, בהשוואה לביקורות (65.6% לעומת 22.8%), עם שכיחות גבוהה יותר משמעותית של תכנית אובדנית או ניסיון אובדני קודם במהלך חייהם (27.1% לעומת 7.1%, p<0.00001).

הסיכויים להיסטוריה של תכנית או ניסיון אובדני בעבר היו גבוהים כמעט פי שלוש באלו עם RLS, בהשוואה לביקורות (יחס סיכויים של 2.80), גם לאחר תקנון לדיכאון במהלך החיים, כמו גם גיל, מין, גזע, מצב משפחתי, השכלה, הכנסה והיסטוריה של התמכרות לסמים או אלכוהול.

החוקרים כותבים כי דיכאון בהחלט לווה בעליה בסיכוי למחשבות או התנהגות אובדנית, אך גם כאשר הם כללו את דיכאון כמשתנה במודל, נוכחות RLS נקשר בקשר מובהק סטטיסטית עם מחשבות והתנהגות אובדנית.

החוקרים בחנו את חביון ואיכות השינה בקרב המשתתפים במחקר, שכן אינסומניה וקשיי שינה מהווים גורמי סיכון מוכרים היטב להתנהגות אובדנית ואובדנות. מהנתונים עלה כי מאפייני השינה הללו לא נקשרו בקשר מובהק עם הסיכויים למחשבות או התנהגות אובדנית.

מהממצאים גם לא עלה קשר בין שימוש בתרופות לטיפול ב-RLS, כולל אגוניסטים לדופמין, Gabapentin, בנזודיאזפינים ואופי אטים, ולא זיהו קשר עם מחשבות או התנהגות אובדנית.

החוקרים גם בחנו את הקשר בין חומרת RLS, על-בסיס מדד International RLS Study Group Severity Scale. מהנתונים עלה כי בקרב אלו שדירגו את תסמיני RLS כחמורים או חמורים מאוד נרשמה עליה של כמעט פי 2.5 בסיכוי לתכנית אובדנית או נסיון אובדני במהלך החיים, בהשוואה לאלו עם RLS בדרגה קלה יותר (יחס סיכויים של 2.36). קשר דומה תועד עם מקרים קלים יותר של RLS, אך המחקר לא כלל מספר רב של חולים עם RLS בדרגה קלה.

החוקרים כותבים כי לממצאים הללו חשיבות רבה והם קוראים לרופאים לשאול חולים עם RLS, בפרט אלו עם מחלה בדרגה חמורה, אודות נוכחות דיכאון.

Sleep Med. Published online October 11, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה