גורמי סיכון המשפיעים על מיקום התפתחות הסרטן במעי הגס והחלחולת (Clinical Gastroenterology and Hepatology)

באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

סרטן המעי הגס והחלחולת יכול להתפתח בחלקים אנטומיים שונים של המעי, ולגידולים אלה ייתכנו מאפיינים שונים. גידולים במעי הרוחבי (הפרוקסימלי) מתפתחים לרוב בשלב מחלה מתקדם ושכיחים יותר בנשים; גידולים במעי היורד (הדיסטלי) שכיחים יותר בגברים. בגיל מתקדם, ישנה שכיחות גבוהה יותר של גידולים במעי הרוחבי, ושכיחות נמוכה יותר של גידולים ברקטום.

חוקרים מטעם הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי (IARC) ביקשו לבדוק את ההשפעה האפשרית של גורמי אורח חיים ומאפיינים גופניים שונים על התפתחות סרטן בחלקי המעי השונים. במחקר השתתפו 521,330 גברים ונשים בגיל 35 ומעלה מ-10 מדינות במערב אירופה, ובוצע אחריהם מעקב חציוני של כ-15 שנים. במהלך המחקר התפתחו 6,291 מקרי סרטן המעי הגס, שנחלקו באופן דומה לגידולים במעי הרוחבי, במעי היורד וברקטום. עם גיוסם למחקר, המשתתפים תושאלו בנוגע לבריאותם ועל אודות מאפיינים באורח חייהם, כגון ביצוע פעילות גופנית וסטטוס עישון. כמו כן, נבדקו גובה, משקל והיקפי גוף וחושב מדד מסת הגוף (ה-BMI) שלהם. הנתונים הרפואיים, נתוני היארעות הסרטן ומיקום הגידולים נאספו מתוך מאגרי רישום סרטן, רישומי ביטוחי בריאות ורישומים פתולוגיים.

משקלול הנתונים עלה כי ביצוע פעילות גופנית לעומת אי-ביצועה היה קשור באופן מובהק לירידה של 10% בסיכון לפתח סרטן במעי הרוחבי. עישון בהווה הביא לעלייה של 19% בסיכון להתפתחות סרטן במעי הרוחבי, ושל 27% בסיכון להתפתחות סרטן רקטלי, לעומת הימנעות מעישון. עישון בעבר העלה ב-27% את הסיכון להתפתחות סרטן במעי היורד. בגברים, כל עלייה של 5 יחידות BMI (נוסחה של משקל חלקי גובה בריבוע) העלתה ב-32-31% את הסיכון להתפתחות גידולים במעי הרוחבי והמעי היורד, וב-10% את הסיכון לסרטן רקטלי. בנוסף, כל עלייה של 5 ס”מ בהיקף המותניים בגברים העלתה ב-12-11% את הסיכון להתפתחות גידולים במעי הרוחבי והיורד, וב-6% את הסיכון לסרטן הרקטום. הן בנשים והן בגברים נמצא כי עלייה בהיקף המותניים-ירכיים מעלה את הסיכון להתפתחות גידולי סרטן בכל חלקי המעי. גובה נמצא כמעלה סיכון להתפתחות גידולים במעי הרוחבי והיורד כאחד: כל 10 ס”מ נוספים בגובה הביאו לעלייה של 3% בהתפתחות סרטן המעי הרוחבי והיורד בגברים, ושל 8% בנשים. גורם הגובה בנשים היה משמעותי בעיקר בסיכון לגידולים במעי הרוחבי לעומת גידולים במעי היורד (30% לעומת 11%, בהתאמה).

לסיכום, מהמחקר עולה כי לפעילות גופנית, עישון ומדדים גופניים, יש השפעה על הסיכון להתפתחות גידולים בחלקים אנטומיים שונים של המעי הגס והחלחולת. היעדר פעילות גופנית וכן נתוני גובה ו-BMI גבוהים היו קשורים בעיקר בסיכון מוגבר של סרטן במעי היורד או הרוחבי. עישון בהווה היה קשור בסיכון מוגבר לסרטן במעי הרוחבי וברקטום. לטענת החוקרים, הממצאים מעידים על כך שייתכנו גורמי סיכון ייחודיים לאזורים אנטומיים שונים של המעי הגס והחלחולת.

המחקר פורסם באופן מקוון בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology במהדורת 26 ביולי 2018. והוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן.

לתקציר המאמר באנגלית לחצו כאן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי פעילות גופנית מאומצת יומית מלווה בירידה ברמות הסוכר בדם ועשויה להוביל לעליה בסיכון לאירועי היפוגליקמיה, בפרט עם מינוני אינסולין יומיים גבוהים. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את האינטראקציות בין דפוסי פעילות גופנית שונים, ריכוזי סוכר ממוצע והיארעות אירועי היפוגליקמיה […]

  • טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שטופלו ב- Tirzepatide תועד סיכוי גדול יותר משמעותית להשגת ירידה של לפחות 5%, 10% ו-15% ממשקל הגוף, בהשוואה לאלו שטופלו ב-Semaglutide, ללא תלות בנוכחות או העדר סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. מחקר העוקבה כלל מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שהחלו טיפול ב-Semaglutide (אוזמפיק) […]

  • חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

    חשיבות איכות הכנת המעי על התוצאות ארוכות הטווח של בדיקות קולונוסקופיה (Am J Gastroenterol)

    בקרב מטופלים עם הכנת מעי סבירה או גרועה תועדו שיעורי זיהוי אדנומות נמוכים יותר וסיכון גבוה יותר לתמותה עקב סרטן מעי גס לאחר בדיקת קולונוסקופיה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת טיב הכנת המעי על תוצאות סרטן מעי גס ורקטום […]

  • הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    38 בוגרים ובוגרות סיימו החודש קורס מתקדם לטיפול בהשמנה, בניהולו האקדמי של פרופ' נעים שחאדה, יוזמה משותפת של ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי וביה"ס ללימודי המשך של הטכניון. הבוגרים, ברובם רופאי משפחה, למדו על מגפת ההשמנה מהיבטים שונים כשהמטרה היא להכשיר את הצוותים הרפואיים להתמודד עם מגפת ההשמנה.

  • האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Menopause)

    האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Menopause)

    במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום בנשים תחת טיפול הורמונאלי חליפי, כאשר טיפול ב-Tibolone לווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלה הממארת.  עם זאת, היקף העלייה בסיכון הוא קטן וככל הנראה חסר חשיבות קלינית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים דיווחו כי טיפול […]

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית בשעות הערב טובה יותר להפחתת רמות סוכר בדם (Obesity)

    פעילות גופנית המבוצעת בעיקרה בשעות הערב מלווה ברמות סוכר נמוכות יותר במבוגרים בעלי אורח חיים יושבני עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט באלו עם הפרעה במשק הסוכר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימונים גופניים בשעות אחר הצהריים והערב משפרים א משק הסוכר במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, אך […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה