המהלך הטבעי של ממצאים אקראיים בבלוטות האדרנל (Ann Intern Med)

גידולים באדרנל המאובחנים באקראי בבדיקות הדמיה, אשר אינם מפרישים הורמונים או מלווים בעודף קורטיזול קל, אינם צפויים לגדול משמעותית או להתפתח לממאירות או תסמונת קושינג, כך מדווחים חוקרים מבריטניה וארצות הברית במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממצאים אקראיים באדרנל (אינסידנטלומות) הם לרוב גידולים שפירים ולא-מפרישים, או אדנומות הגורמות לעודף קורטיזול אוטונומי קל, אך המהלך הטבעי של גידולים אלו אינו ברור. כעת הם ביקשו לסכם את נתוני המעקב של מבוגרים עם גידולים אלו ולזהות שינויים בתפקוד הורמונים; להעריך את שיעור המחלות הקרדיו-מטבוליות ואת שיעורי התמותה של מטופלים אלו.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Medline, Embase, Cochrane ו-Scopus וכללו מחקרים שכללו לפחות 20 משתתפים עם גידולי אדרנל שאינם מפרישים הורמונים או גידולים עם עודף קורטיזול קל, אשר דיווחו על התוצאות בתחילת המחקר ולאחר לפחות שנה אחת של מעקב.

מהסקירה עלה כי 32 מחקרים דיווחו על תוצאים ב-4,121 משתתפים עם גידולי אדרנל אלו (61.5% מהם היו נשים, גיל ממוצע של 60.2 שנים). המעקב הממוצע אחר המטופלים ארך 50.2 חודשים.

לאורך 52.8 חודשים, הגדילה הממוצעת של הגידול עמדה על 2 מ”מ. גדילה בעלת חשיבות קלינית של הגידול (10 מ”מ ומעלה) תועדה ב-2.5% מהנבדקים, אף אחד מהחולים לא פיתח ממאירות של האדרנל.

עודף הורמונים בעל חשיבות קלינית לא היה צפוי להתפתח (פחות מ-0.1%) בנבדקים עם גידולי אדרנל שאינם מפרישים הורמונים או גידולים עם הפרשה אוטונמית קלה של קורטיזול. מהנתונים עלה כי רק 4.3% מהחולים עם גידולי אדרנל שלא הפרישו הורמונים פיתחו הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול, כאשר בנוכחות גידול עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול לא הייתה צפויה התנרמלות (פחות מ-0.1%).

יתר לחץ דם (60%), השמנת-יתר (42%), דיסליפידמיה (33.7%) וסוכרת מסוג 2 (18.1%) היו נפוצים מאוד ונטו להתפתח ולהחמיר יותר במקרים של גידולי אדרנל עם הפרשה אוטנומית קלה של קורטיזול, בהשוואה לגידולי אדרנל שלא הפרישו הורמונים. אירועים קרדיווסקולאריים חדשים היו נפוצים יותר בחולים עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול (15.5%), בהשוואה לגידולי אדרנל שלא הפרישו הורמונים (6.4%).

שיעורי התמותה עמדו על 11.2% והיו דומים עם גידולים שאינם מפרישים הורמונים וגידולים עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במהלך המעקב, גידולי אדרנל שאינם מפרישים הורמונים וגידולי אדרנל עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול לא הדגימו שינויים בעלי חשיבות קלינית בגודל או בתפקוד ההורמונאלי, אך לוו בסיכון מוגבר להתפתחות מחלות לבביות ומטבוליות.

Ann Intern Med. Published online June 25, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה