המחקרים הקליניים הבולטים בתחום מחלות סרטן לשנת 2019 (מתוך אתר מדסקייפ)

במהלך שנת 2019 נמשכה ההתקדמות הניכרת בהרחבת אפשרויות הטיפול לחולים עם מחלות ממאירות, עם למעלה מתריסר אישורים חדשים מטעם מנהל המזון והתרופות האמריקאי לשימוש בתרופות חדשות כנגד מחלות ממאירות או הוספת התוויות חדשות לטיפול בתרופות קיימות. במאמר שפורסם באתר מדסקייפ הוצגו בקצרה שמונת המחקרים הקליניים הגדולים שפורסמו במהלך השנה האחרונה והתמקדו בטיפול במחלות סרטן כולל אימונותרפיה, מעכבי PARP (Poly(ADP)Ribose Polymerase) ומעכבי CDK4/6 (Cyclin-Dependent Kinase).

טיפול אימונותרפי לאחר חמש שנים: מחקרי KEYNOTE-001 ו-CheckMate 067


תוצאות מחקר
KEYNOTE-001 בשלב 1b להערכת Pembrolizumab כטיפול מונותרפי קו-ראשון ל-NSCLC מתקדם או גרורתי הצביעו על הסיכוי כי טיפול זה יוביל לשינוי משמעותי בפרוגנוזה של החולים. מהנתונים עלה כי קרוב לרבע מהחולים שטופלו בתרופה ולא קיבלו טיפול קודם, שרדו לאחר חמש שנים.

מחקר KEYNOTE-001 כלל 550 חולים ללא מוטאציות בגני ALK או EGFR, 100 מהם לא קיבלו טיפול קודם. בחולים עם גידול שהדגים ביטוי רב של PD-L1 (50% ומעלה) תועד שיפור הישרדותי: קרוב ל-30% מהחולים שלא קיבלו טיפול קודם ו-25% מאלו שטופלו בעבר שרדו לאחר חמש שנים. התרופה גם נסבלה היטב, כאשר רק 17% מהחולים סבלו מתופעות לוואי על-רקע חיסוני ושינויים דלקתיים בריאות תועדו בפחות מ-5% מהחולים.

טיפולים אימונותרפיים משנים כעת את ההישרדות של חולי מלנומה. סקירה שפורסמה לאחרונה ב-New England Journal of Medicine דיווחה כי 52% מהמטופלים ב-Nivolumab ו-Ipilimumab שרדו לאחר חמש שנים, זאת בהשוואה ל-44% מהמטופלים ב-Nivolumab ו-26% מהמטופלים ב-Ipilimumab.

בשלב הבא מתכננים חוקרים לבחון את תוצאות השילוב של טיפול אימונותרפי עם טיפול ייעודי המכוון כנגד BRAF. עם זאת, מומחים בתחום מדגישים כי שילוב טיפול ייעודי ואימונותרפי מהווה נושא פעיל מאוד בתחום הטיפול במלנומה, אך בשלב זה אין די נתונים בכדי להמליץ על שילובים אלו.

טיפול ייעודי כנגד CLL

נתונים שפורסמו לאחרונה הדגישו את חשיבות טיפולים ייעודיים לטיפול ב-CLL (Chronic Lymphocytic Leukemia). Venetoclax, אשר אושר השנה לטיפול ב-CLL ו-Ibrutinib, אשר ושר בשנת 2016 כטיפול קו-ראשון ל-CLL, הדגימו הארכת הישרדות ללא-התקדמות מחלה בחולים אלו.

לאחרונה פורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine תוצאות מחקר בשלב 2 שמצאו כי שילוב שתי התרופות הייעדויות כטיפול קו-ראשון בקשישים בסיכון גבוה יותר עם CLL הוביל לתוצאות טובות עוד יותר ואף הובילו לזניחת הטיפול הכימותרפי. במחקר נכללו 80 חולים עם CLL, אשר לא קיבלו טיפול קודם, אשר קיבלו 24 מחזורי טיפול משולב. עם זאת, לאחר 12 מחזורים בלבד, בקרוב ל-90% מהחולים תועדה הפוגה מלאה או הפוגה מלאה עם התאוששות לא-מלאה של ספירות הדם ו-61% מהמטופלים השיגו הפוגה ללא עדות למחלה שיירית מינימאלית. שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות לאחר שנה אחת עמדו על 98% ושיעורי ההישרדות הכוללים עמדו על 99%.

מעכבי CDK 4/6: MONARCH 2

במהלך השנתיים האחרונות אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי שלוש תרופות ממשפחת מעכבי CDK4/6 לאחר מחקרים שהעידו כי תרופות אלו הובילו לשיפור ההישרדות ללא-התקדמות ואיכות החיים של נשים עם סרטן שד גרורתי וחיובי לקולטנים להורמונים.

במחקר MONARCH-2 הודגמה תועלת הישרדותית בנשים עם סרטן שד מתקדם, חיובי לקולטנים להורמונים ושלילי ל-HER2, אשר טופלו ב-Abemaciclib עם Fulvestrant. מחקר זה סיפק הוכחות נוספות לעדיפות מעכבי CDK 4/6 כתוספת לטיפול הורמונאלי בנשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן.

מעכבי PARP: מחקרי PROfound ו-PRIMA

לטענת רבים זהו המחקר המרגש ביותר השנה ונגע לגישה ראשונה של טיפול מבוסס-ביומרקר בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי ועמיד לסירוס.

במחקר PROfound חוקרים השוו את היעילות של Olaparib עם טיפול לפי בחירת הרופא ב-Enzalutamide או Abiraterone בקרוב ל-400 גברים עם סרטן ערמונית גרורתי ועמיד לסירוס. לאחר שנה אחת, באלו שטופלו ב-Olaparib תועד שיפור בהישרדות ללא-התקדמות המחלה, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול הורמונאלי (7.39 חודשים לעומת 3.55 חודשים, בהתאמה, בקבוצות חולים עם מוטאציות BRCA ו-ATM ו-5.8 חודשים לעומת 3.2 חודשים, בהתאמה, בכלל המדגם). מניתוח ביניים עלה יתרון הישרדותי באלו שטופלו במעכב PARP.

מומחים בתחום מאמינים כי למחקר זה השפעה אדירה וכי הממצאים מדגישים את חשיבות הגנטיקה של הגידול ומחקר קליני הממוקד בביומרקרים בגידולי ערמונית.

מעכבי PARP הפכו לטיפול מבטיח גם בנשים עם אבחנה של סרטן שחלות, ללא תלות בנוכחות מוטאציות BRCA. השנה פורסמו נתונים ממחקר בשלב 3 אודות מתן Niraparib לנשים עם אבחנה חדשה של סרטן שחלות עם עדות לשיפור הישרדות ללא-התקדמות המחלה.

טיפול משולש: BEACON

בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום גרורתי ועדות למוטאציית BRAF V600E קיימת נטיה למחלה אגרסיבית יותר וסיכויי הישרדות נמוכים יותר. ממצאי מחקר BEACON פורסמו בשנה בכתב העת New England Journal of Medicine והעידו כי טיפול משולש הוביל לשיפור הישרדותי בחולים אלו. המחקר השווה בין טיפול משולש עם מעכב BRAF, Encorafenib, מעכב MEK, Binimetinib ומעכב EGFR, Cetuximab, אל מול טיפול כפול עם Encorafenib ו-Ceutximab ובחירת הרופא מבין שני משטרי טיפול כימותרפי.

מדגם המחקר כלל 665 חולים והחוקרים מצאו כי הטיפול המשולש הוביל לשיפור משמעותי בהישרדות הכוללת, בהשוואה לטיפול כימותרפי. דווח על חציון הישרדות כוללת של 9 חודשים עם הטיפול המשולש, בהשוואה ל-8.4 חודשים עם טיפול כפול ו-5.4 חודשים עם טיפול כימותרפי. על-בסיס נתונים אלו, ה-NCCN הוסיף את משטר הטיפול המשולש לאפשרויות הטיפול בסרטן מעי גס גרורתי וכיום מדובר בטיפול המועדף כקו-שני או כקו-שלישי בחולים לאחר טיפול כימותרפי.

לוותר על טיפול קרינתי: RADICALS-RT

אחת השאלות הנפוצות בתחום הטיפול בסרטן ערמונית נוגעת לחשיבות טיפול קרינתי לאחר ניתוח. כעת מנתונים חדשים עוזרים לתת תשובה לשאלה. ממצאי מחקר RADICALS-RT הוצגו בכנס ה-ESMO השנה ומצאו כי ניתן לוות על טיפול קרינתי בגברים עם סרטן ערמונית. החוקרים דיווחו כי בגברים שטופלו קרינתית לאחר ניתוח כריתת ערמונית ואלו שטופלו בקרינה רק בעת חזרת הממאירות לא תועדו הבדלים בשיעורי הישנות הממאירות לאחר חמש שנים. באותה תקופה, ההישרדות ללא-התקדמות מחלה הייתה דומה בשתי הקבוצות 85% מהגברים שקיבלו קרינה לאחר ניתוח ו-88% מהגברים שהיו במעקב.

החוקרים הסבירו כי הממצאים סיפקו הוכחה לכך שיש לבחור באפשרות מעקב בלבד לאחר ניתוח כריתת ערמונית בחולים אלו ולשמור את אפשרות הטיפול הקרינתי למקרים בהם תועדה הישנות של הממאירות. ממצאים אלו עשויים לחסוך את ההשלכות השליליות של טיפול קרינתי, כולל בריחת שתן והיצרות שופכה.

מתוך אתר מדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה