עובדות חשובות אודות מרשמים לטיפול בשמן דגים (מתוך אתר Medscape)

נושא מתן תוספי שמן דגים למניעת מחלות לב וכלי דם היווה מקור למחלוקת רבה לאורך שנים. לאחרונה,Vascepa(אמארין), תוסף שמן דגים הניתן עם מרשם רופא וכולל מינון גבוה שלIcosapent Ethyl, קיבל אישור התוויה מורחבת ממנהל המזון והתרופות האמריקאי להפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם בחלק מהחולים עם רמות טריגליצרידים מוגברות. מאחר ולא כל תוספי שמן דגים דומים, במאמר שפורסם באתרMedscapeהציגו הכותבים את העובדות החשובות בנושא.

1.    Icosapent Ethylהינה תוסף אומגה-שלוש במרשם רופא היחיד המאושר להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דםעם הרחבת ההתוויה לשימוש בתוסף זה, כעת ניתן לשלבIcosapent Ethylעם טיפול בסטטינים להפחת הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם רמות טריגליצרידים גבוהות (150 מ”ג/ד”ל ומעלה) וחולים עם מחלה קרדיווסקולארית טרשתית ידועה או סוכרת ולפחות שני גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. המלצה זו מבוססת על נתוני מחקרREDUCE-IT, אשר הדגימו ירידה של 25% בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים שטופלו בתוסף זה וירידה של 35% בסיכון במשתתפים עם היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית טרשתית.

השימוש בתוסף אומגה-שלוש זה המכיל רקEPA(Eicosapentaenoic Acid) ונמכר עם מרשם רופא לווה בשיעור גבוה יותר של פרפור פרוזדורים ודימום במחקרREDUCE-IT, ולמרות שהדבר מופיע בעלון המידע, במנהל המזון והתרופות האמריקאי לא סברו כי השפעות אלו מהוות התווית-נגד.

2.    למרות שתוספי שמן דגים הזמינים כיום במרשם רופא הם יעילים להפחתת רמות טריגליצרידים, קיימים הבדלים בין התכשירים

תוספי שמן דגים במרשם רופא אינם מהווים מוצרים הכוללים שמן דגים אמיתי, אלא פורמולות שונות של חומצות שומן אומגה-שלוש שמקורם משמן דגים. בארצות הברית קיימים כיום חמישה תוספים במרשם רופא, ארבעה מהם מאושרים ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי להפחתת רמות טריגליצרידים בדם ואחד (Vascazen) מאושר לשימוש בחולים עם מחלה קרדיווסקולארית.

אעפ”י שלכל התוספים השפעה דומה להפחתת ריכוז טריגליצרידים, קיימים הבדלים בין התוספים השונים בכל הנוגע להשפעות על רמותLDLו-HDL. מחקרים הראו כי תוספים המכיליםDHAמביאים לעליה בריכוזLDLועשויים להביא לעליה מתונה בריכוזHDL, בעוד שמחקרים הדגימו כי תוספי אומגה-שלוש המכילים רקEPAמפחיתים משמעותית רמות טריגליצרידים בדם ללא עליה בריכוזLDLבחולים תחת טיפול בסטטינים וללא טיפול זה, ומפחיתים באופן מתון את רמותHDL.

3.    מרשמים לשמן דגים אינם מיועדים לכל החולים עם רמות טריגליצרידים מוגברות

למעט פורמולה שלEPA/DHAושימוש במינון גבוה שלIcosapent Ethylלהפחתת אירועים קרדיווסקולאריים, תוספי שמן דגים הזמינים כיום במרשם רופא מאושרים ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי כתוספת להתערבות תזונתית במבוגרים עם רמות טריגליצרידים גבוהות מאוד (500 מ”ג/ד”ל ומעלה).

4.    מרשמים לתוספי אומגה-שלוש עשויים להשתלם כלכלית עקב הפחתת עומס קליני וכלכלי

הנטל הקליני של היפרטריגליצרידמיה חמורה מלווה בעלויות רפואיות גבוהות. בארצות הברית, הנטל הכלכלי השנתי על-רקע רמות טריגליצרידים גבוהות נע סביב 10.7 מיליארד דולרים. מחקרים קודמים הציעו כי ההשפעה החיוביות של תוספי אומגה-שלוש עולה על עלות הטיפול, הודות להפחתת תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית, כמו גם הפחתת הסיכון לדלקת לבלב, מחלת כליות וסיבוכים על-רקע סוכרת בחולים עם רמות טריגליצרידים גבוהות מאוד.

לידיעה באתר מדסקייפ

הערת מערכת:

בארץ האומגה 3 היחידה שמשווקת  כתרופת מרשם היא אומקורשל חברת אבוט.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה