האם מערכת העיכול מהווה את היעד הבא לטיפול בהפרעות נוירולוגיות? (Front Cell Infect Microbiol)

שינויים ברירית המצפה את מערכת העיכול עשויים לתרום לחוסר איזון חיידקי במערכת העיכול ולהחמיר תסמינים של אוטיזם, מחלת פרקינסון, מחלת אלצהיימר וטרשת נפוצה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש מאי בכתב העת Frontiers in Cellular and Infection Microbiology.

החוקרים מסבירים כי לעיתים קרובות ניתן לזהות קשר בין הפרעות נוירולוגיות והפרעות במערכת העיכול. הפרעות במערכת העיכול פעמים רבות נקשרות עם תסמינים מרכזיים של אוטיזם, מחלת פרקינסון, מחלת אלצהיימר וטרשת נפוצה, אך הגורמים לכך אינם ברורים. הסקירה שכללה 113 מחקרים להערכת הפרעות נוירולוגיות, הפרעות במערכת העיכול והרכב החיידקים מצאה מכנה משותף לכל אלו שינויים ברירית מערכת העיכול.

בכל ארבע ההפרעות הנוירולוגיות ישנה עדות לדרגה מסוימת של הפרעה ברירית על-רקע זני החיידקים. לדוגמא, מחקר שפורסם לאחרונה וכלל חולים עם מחלת אלצהיימר שגם התייצגו עם תסמינים המרמזים לתסמונת מעי רגיז זיהה קשר בין חוסר איזון מיקרוביאלי (דיסביוזיס) ובין עליה בחיידקים מוקוליטיים.

בדומה, דגימות צואה מחולים עם מחלת אלצהיימר הצביעו על עליה בחיידקים פרו-דלקתיים וירידה בחיידקים אנטי-דלקתיים. מחקר קודם מצא כי חוסר איזון מיקרוביאלי בחולים עם מחלת אלצהיימר הוביל לעליה בחדירות המעי, אשר הובילה לדלקת סיסטמית ופגיעה במחסום דם-מוח.

מחקרים זיהו הפרעות במאזן החיידקים ברירית המעי גם בחולים עם אוטיזם, מחלת פרקינסון וטרשת נפוצה.

שינויים ברירית המעי מהווים קשר חדש בין המוח ומערכת העיכול, העשוי לסלול את הדרך לזיהוי דרכים חדשות לטיפול טוב יותר בהפרעות מוחיות, ע”י מתן טיפול המכוון למעי.

החוקרים כותבים כי דרושים עוד מחקרים רבים בנושא במטרה לזהות את ההשלכות הקליניות. במידה וניתן יהיה להבין את החשיבות של רירית המעי במחלות מוחיות, אזי ניתן לפתח טיפולים המכוונים לציר זה.

Front Cell Infect Microbiol. Published online May 28, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה